An English version of this post is avilable here

Lördag och man vill ha något riktigt trevligt vin att bara sjunka in i, något som tar en bort från vardagen och verkligen säger att nu är det helg – och då menar jag inte ett APK-vin följt av att rulla hatt på salong. Vad jag menar är ett vin att njuta av. Menyn var redan bestämd och till den var det vitt som gällde; skaldjurssoppa på hemmagjord fond av räk-, krabb- och kräftskal toppat med färska räkor och krabbröra på toast – riktigt bra. Nu går jag dock händelserna i förväg, några timmar innan vi påbörjade maten, efter att vi storstädat delar av lägenheten kände vi oss ganska nöjda med oss själva och väl värda en belöning. Valet föll på en flaska österrikiskt vin vi köpte lite innan jul; Halbturn red 2008 från Artisan wine, Burgenland, Österrike.

Vinet är gjord på 92% sankt laurent och 8% zweigelt. St laurent är en av de druvor som knockade mig när jag var i Österrike 2010 i samband med European wine bloggers conference (EWBC). Det är en pinot noir klon som ger en lite vildare, mörkare och en aning mer aromatisk ton än klassisk pinot noir och som på något sätt gifter sig med Österrikes mineralstinna bergssluttningar. En kul not är att den andra druvan, Zweigelt, som också ger lysande österrikiska viner är skapade genom att korsa blaufränkisch och st. laurent, vilket gjorde av Fritz Zweigelt 1922.

Vinet har en tät smak med röda och mörka bär, viol och en liten blommighet. Det är ett ganska svalt vin med lång kropp och inslag av färska örter, fatkryddor samt en aning fänkålsfrön. I avslutet kommer en fin mineralton med en rejäl pepparkvast. Vinet är mjukt, elegant och perfekt balanserat och har en underbar lång eftersmak. Har du inte testat österrikiska röda viner tidigare är detta något som kan frälsa dig.

Jag behöver köpa fler för detta är något jag tänker njuta av i flera år framöver. Från vinmakaren Franz Schneider kommer dock bud, via Twitter (@FranzScneider), om att 2008:an i princip är all – så vill man ha gäller det att slå till snabbt. Snabbt kommer dock lugnande besked att 2009 finns tillgänglig och håller minst samma kvalitet, även om Franz tycker att man bör ligga på den något halvår eller så för mognads skull.

Vinet finns att beställa hos Handlavin.se, varifrån denna video med vinmakaren Franz Schneider kommer. Franz Schneider är en riktigt skön kille jag träffade på EWBC i Wien 2010 vars viner är väl värda att smaka.

Magnus Reuterdahl