Uttrycket man tager vad man haver brukar tillskrivas Kajsa Warg. Det är dock någon som förbättrat sanningen. Just dessa begrepp är dock A och O i min matlagning. Man tager vad man haver, utgår från det och försöker förbättra eller förändra det så att det bättre passar ens sinnesstämning eller sug. På så vis förbättrar man originalet (sanningen). Jag är inte ensam om detta och förhoppningsvis blir det en förbättring och inte bara en förändring. Sid Vicious version av My way må vara egen men bättre… njae

And now, the end is near
And so I face the final curtain
You cunt, I´m not a queer
I´ll state my case, of which I´m certain
I´ve lived a life that´s full
I’ve traveled each and every highway
And more, much more than this
I did it my way (Sid Vicious)

Jag är inne i en råbiff period. För att vara ärlig har den har varat ganska länge. Jag är också svag för asiatisk mat. Under sommaren är jag också i regel mer inne på vitt vin än rött. Cono Sur anordnar en recepttävling, detta är andra året jag är med och i helgen lekte jag med två rätter. Bägge blev bra, den ena passade dock bättre till det vinet Cono Sur Chardonnay. Läs mer om tävlingen här. Röstar gör du här

I fredags gjorde jag en älghamburgare, kryddad med rosépeppar, sichuanpeppar, timjan och lite rivet limeskal. Till detta gjorde jag en dressing baserad på majonnäs smaksatt med citron, chili, timjan och vitlök. Just kombinationen älgkött, rosépeppar och sichuanpeppar var riktigt bra, dock krävde det ett vin med betydligt högre syra än Cono Surs.

Jag gick därför tillbaka till en idé jag experimenterat med innan, en råbiff, inspirerad av asiatiska smaker samt råbiff ala Piemonte, carne cruda, med tillbehör från klassisk svensk råbiff. Här blev saken biff!

Råbiff My way – Asien+Piemonte+Sverige

Receptet är för 2-3 huvudrätter, eller 4-6 förrätter.

Till råbiffen

  • 250 gram oxfilé (finhackad med kniv eller riven)
  • 250 gram kalvfilé alternativt välhängd biff (finhackad med kniv eller riven)
  • 1/3 kruka färsk koriander (finhackad), spara några blad för garnering
  • saften av en citron
  • saften av en lime
  • 1 vitlöksklyfta (pressad)
  • 1 matsked olivolja (gärna med gräsig smak)
  • rivet citronskal från ½-1 citron
  • koreansk torkad och mald chili (sötare än vanlig chili)

Råbiff nyhackad (800x531)

Tillbehör

  • 4 matskedar premium light soy sauce
  • 1,5 msk rostade sesamfrön
  • 0,5 matskedar rödvinsvinäger
  • 1-2 stor schalottenlök (finhackad)
  • Inlagd kapris, 2-4 matskedar per person
  • en äggula per person

Premium light soy sauce (800x529)

Hacka eller riv köttet fint. Ett tips är att frysa köttet ett par timmar innan du hackar eller river det, då är det lättare att få det riktigt fint. Lägg köttet i en skål, vänd ned koriander, pressa ned en vitlöksklyfta. Pressa över saften av en citron och en lime samt lite olivolja. Rör runt och låt stå i cirka 45 minuter till en timma. Köttet kommer under denna tid bli lätt rosa.

Bryn sesamfröna, rör ned dessa i sojan och rödvinsvinägern. Finhacka löken. Låt kaprisen rinna av.

Forma råbiffarna, se till att pressa ur dem, då de kommer innehålla ganska mycket vätska. Lägg en äggula på toppen, strö över lite koreansk chili, rivet citronskal och några koriander blad. Servera med löken och kaprisen, häll över en matsked av sojasåsen.

Råbiff 3 (800x573)

Svårare än så behöver det inte bli. Syran och smaken från citrusfrukterna gör köttet mjällt, tillsammans med den asiatiska såsen och hettan av chilin och sältan från kaprisen får det Cono Surs Chardonnay att gifta sig riktigt väl med smakerna. På det stora hela en riktigt trevlig sommarrätt!

Cono Sur chardonnay x

Tittar vi på vinet är det ett ganska enkelt vin, fruktigt med inslag av päron, gröna äpplen och citrusfrukter.

Detta är ett helt okej vardagsvin men till kommande tävlingar skulle jag rekommendera att man får plocka lite mer fritt ur Cono Surs portfölj. Ni har en del viner som är riktigt trevliga och mer än bara bra vardagsviner, sådana viner som lockar till än högre kulinariska krumsprång. Därför lägger jag en tilläggs rekommendation till denna rätt: Cono Sur 20 barrels chardonnay skulle vara ett vin som matchar denna rätt mycket bättre – den finns dock inte i Sverige för närvarande!

Röstar gör du här!

Bon apetit och skål!

Magnus Reuterdahl