19 Glas
Joseph Faiveley MersaultVinbaren 19glas fyller 7 år, idag. Vi önskar dem ett stort grattis.

Jag tittar tillbaka på bloggen och inser att jag hängt där under drygt fem år. Under denna period har jag skrivit ett 40-tal inlägg med någon koppling till 19glas. Det första är från juli 2010, skrivet några dagar efter att jag besökte baren första gången.

Det första vinet jag drack förefaller vara ett glas 2006 Meursault domaine Faiveley, i övrigt inmundigades också ett glas 2003 Chateau La Grave A Pomerol och ett glas 2005 L’Ecole No 41 Apogee. Jag provade också köket den där första gången, det blev en fisk och skadjursgryta med lax, uer och musslor i en fond med grönsaker. Ibland är det kul att titta tillbaka.

Kanske inte de mest innovativa vinerna men det var början på en lång vänskap med såväl personalen och baren. Därefter har det varit många minnesvärda luncher, kvällar, middagar och vin hos 19glas.

Peter Bennyson 19 glas och Magnus Reuterdahl. Foto: Anna Torndahl
Peter Bennyson 19 glas och Magnus Reuterdahl. Foto: Anna Torndahl

Ikväll blir det att fira tillsammans med Peter och company med 7-års meny och minst sju olika viner. Jag vill passa på tillfälle att tacka Peter Bennyson och alla bakom baren samt i köket (både nuvarande sättning som tidigare) för den utmärkta service, alla trevliga samtal och upplevelser vi haft. Vidare hoppas vi på många fler år fyllda med många fler spännande viner och samtal.

2010 fanns det inte så många vinbarer i Stockholm, när jag häromdagen skrev ett inlägg om Stockholms vinbarer för DinVinguide.se hittade jag utan problem 24 stycken. Jag är dock säker på att det finns ytterligare ett antal jag inte har koll på eller som helt enkelt inte poppade upp i huvudet, läs artikeln här.

Med vänlig hälsning

Magnus Reuterdahl & Anne

