Jag vill inte påstå att jag är en matkreatör, dvs att jag skapar egna recept, åtminstone inte vanligtvis. Jag tycker dock om att laga mat och tycker det är kul att experimentera med mat. När jag började blogga var det inledningsvis bara vin och möjligen en skvätt whisky. Efterhand insåg jag att om jag vill att vinerna ska skina maximalt måste jag också se till att ha god mat till dem.

L'amour le jeu, le bon vin, voilà ma philosophie!
L’amour le jeu, le bon vin, voilà ma philosophie!”. Akvarell av Fritz von Dardel, 1844 – bild från Digitalt museum

Hade jag bott i något annan EU-land än Sverige hade jag kanske gjort som många av mina vänner och tagit med mig min utmärkta flaska vin och gått till min favoritkrog. Betalat en cork-fee på några euro och njutit mat och vin på lokal. I Sverige är detta inte möjligt och min ekonomi tillät mig inte att både dricka högkvalitativa viner och äta mat som passar därtill flera dar i veckan. Lösningen var enkel – lär dig laga mat!

hummer

För detta var matbloggarna en viktig ingrediens, både för att få inspiration, för att lära mig och för att hitta bra råvaror. Det var något som sedermera ledde mig till Matbloggspriset jury.

Cono Sur bicicleta Gewürztraminer 2013

Tillbaka till mat. Förra året utmanades jag att vara med i Cono Surs recepttävling. Det var något som utmanade. Jag var tvungen att tänka på ett annat sätt än jag brukar när jag lagar mat. Det var också lärorikt, tittar jag tillbaka på det recept jag skickade in då är det väl komplicerat och innehåller lite för många ingredienser och moment, dvs det var onödigt komplicerat. Just därför tackade jag ja när jag återigen inbjöds att delta.

Mat 2 (600x399)

Jag har en idé för årets recept och till helgen ska denna testas och om den blir bra läggas upp. Häng med!

Läs mer om Cono Surs tävling här.

Förra årets recept!

Recepttävlingen är öppen för matbloggare och vinbloggare med lite matkoppling, senast den tredje augusti ska man lagt upp ett recept – för anmälan kontakta Kinna Jonsson info[snabela]fiduser.se

Magnus Reuterdahl

