Två klassiska vitvinsdruvor: en från en ett klassiskt distrikt, en från nya världen. I veckan har jag jämfört två basviner som jag fått som smakprover från the Wine Company. Med basviner menar jag viner som är trevliga lite enklare viner för vardagen.

Vi börjar i Frankrike med en 2010 Chablis Chateau de Ligny. Jag är svag för Chablis – dvs. friska, fräscha, mineralstinna viner som passar utmärkt till fisk och skaldjur samt lite mjukare ostar som en brie eller camembert.

Doften är fräsch, frisk, ung med lite nötter, melon och päron samt lite sten.

Vinet är välbalanserat med en pigg och frisk syra, mycket mineraler och fin fruktighet med inslag av gröna päron och citrusfrukter. I avslutet kommer en liten bitterhet med inslag av peppar. Stilen är ung, intensiv och elegant. Detta är ett utmärkt basvin, passar till mycket, gott och inte utan elegans. Drick ung.

Vi rör oss ett halvt varv runt jorden och hamnar på Nya Zeeland i Marlborough och en flaska Sileni Cellar Selection 2011 Sauvignon Blanc. Även detta är ett vin som passar bra till fisk och skaldjur, men jag också tänka mig det till lättare kycklingrätter.

Doften är lite blommig och lätt parfymerad med inslag av exotisk frukt och fläder.

Vinet är smakrikt men ändå förhållandevis rent med en snygg syra. Här blandas exotiska frukter som mango, passionsfrukt och lime med fläder och krusbär. Snyggt, välgjort och lättdrucket. Drick ung.

Detta är två helt olika stilar av viner, bägge är druvtypiska och friska men där Chablisvinet är mineralstint och friskt är Sauvignon Blancvinet lite rundare och fylligare. Detta är som sagt lite enklare viner som är bra exempel på viner i sin prisklass – trevliga vardagsviner, vilket inte alltid är det lättaste att hitta – gillar du Chablis eller Nya Världen Sauvignon Blanc kommer du att gilla dessa, personligen drar min palett åt Chablis varför jag håller den lite före det Nya Zeeländska vinet, men det är en smaksak.

Mer information om vinerna finns hos the Wine Company;

Chablis Chateau de Ligny 2010

Sileni Sauvignon Blanc 2011