Rösta på mitt recept här!

För någon månad sedan blev jag tillfrågad om jag ville vara med i en recept-tävling. Utifrån ett av två viner skulle man skapa ett recept för ett eller bägge vinerna. Inför den här tävlingen bestämde jag mig rätt tidigt för vilket vin jag skulle välja: Cono Sur Bicicleta Gewürztraminer, varför? Läs mer här och om vinet läs här.

Cono Sur bicicleta Gewürztraminer 2013

När det kom till huvudingrediens var jag ganska länge inne på kalv eller skaldjur. Efter lite tänkande kom jag på att den 11 augusti ligger i kräftskivetid. Jag är inte mycket för kräftskivor eller jo jag gillar festen men att bara äta kräftor är inte riktigt min grej. Om kräftorna istället ingår i en maträtt är de dock betydligt intressantare. Så kräftor får spela en biroll i denna rätt, huvudrollen spelas dock av en krabba, några gulbetor och majrovor.

Krabba kräftor (600x399) (2)

Vet inte om den här rätten kan kallas nyskapande men jag ville få ihop en kräft skiverätt som funkar med det aktuella vinet. Jag har velat ha med några inslag som är säsongsbetonade såsom gulbetor och tydligt skandinaviska som majrovan. Majrovan har ingått i det skandinaviska köket sedan förhistorien och är en variant av åkerkål.

Utgångspunkten har varit vinet, så här beskrev jag vinet i en tidigare artikel på DinVinguide.se:

Doften är blommig med inslag av rosor, persika och lite aromatiska kryddor.

Vinet är piggt och fräscht med en fin kryddighet och ganska mycket frukt, det är fylligt men inte klumpigt. Här finns lite tropisk frukt blandat med persika, gula äpplen och en hint av aprikos, det har en sötma men blir inte kletigt. I avslutet kommer en liten kryddighet med inslag av vitpeppar. Välgjort och bra balanserat.

provning (800x531)

Utifrån detta ser ni vikten av att kocken har ett glas av det vin man ämnar servera till maten medans man lagar den, så man under resans lopp kan möta upp vinets smaker mot maten man lagar.

Min tanke var att skapa en ganska lätt rätt som jag kan njuta av på kräftskivan när alla andra barbariskt dränker skägget eller hakan i kräftspad. En rätt som funkar med vinet men som man också kan ta en nubbe eller två till. Ska nubben gifta sig en smakerna i maten och hamna i balans med tonerna i vinet föreslår jag en nubbe med fläder eller kryddat med medelhavsörter.

Krabbröra med gulbetor och majrova på grillat surdegsbröd serverat med en asiatisk sås (2 personer)

Majrovor i lag

  • 2 majrovor
  • ½ pepparfrukt
  • 2-3 vårlökar (salladslökar)
  • 5-6 msk rinvinäger
  • 1/3 dels kruka färsk korrinader
  • zest och limejuice från ½ lime
  • 1-2 msk socker
  • en skvätt mirim

majrova (600x351)

Skiva 2 majrovor så tunt som möjligt, skiva en ½ pepparfrukt fint, skiva 2-3 vårlökar. Lägg allt i en skål, häll på 5-6 matskedar risvinäger, 1/3 del kruka hackad färsk koriander, limezest från ½ lime, limejuice från ½ lime och 1-2 msk socker+ en skvätt mirin. Låt stå kallt i 2-3 timmar. Rör runt ett par gånger under tiden smaka av innan du serverar.

Asiatisk sås

  • 0,5 dl asiatisk fisksås
  • 1,5 dl vatten
  • 1 tsk ättika (24%)
  • 0,5 msk socker

sås (600x481)

Koka upp 0,5 dl fisksås, 1,5 dl vatten, ca 1 tsk ättika (24%) och 0,5 msk socker. Låt svalna av (kylskåpskall). Innan man serverar, hacka en ½ pepparfrukt och en vitlöksklyfta och rör ned detta i såsen.

Kokta gulbetor

  • 6 gulbetor
  • juice från ½ citron
  • ett lagerblad
  • en vitlöksklyfta
  • en klick smör
  • flingsalt

Gulbetor (600x399)

6 gulbetor, tvätta av noga. Lägg dem i en kastrull, fyll på vatten så att de täcks, häll i saften av en halv citron, ett lagerblad, en krossad vitlökslyfta och en klick smör. Koka upp under lock, sänk värmen så att de kokar på medelhög temperatur – låt koka i cirka 30-35 minuter. Skala dem medan de är varma och skiva dem. Lägg upp dem och sprinkla lite salt på. Personligen använder jag gärna havssalt från Marsala.

Krabbröra

  • 1 krabba kokt med krondill (helst hona med rom)
  • 1 avacado
  • 1/3 dels kruka färsk dill
  • 1/3 dels kruka färsk korriander
  • 1/3 dels kruka färsk timjan
  • en vitlöksklyfta
  • 1 lime, zest från ½
  • 1-2 tsk tiglio honung
  • salt och svartpeppar

Kräftröra (600x399)

1 krabba (se till att det är en hona). Ta ur krabbköttet och romen lägg i en skål. Tärna en avocado, finhacka ca 1/3 del kruka med färsk dill, 1/3 del kruka färsk koriander, 1/3 del kruka färsk timjan, en vitlöksklyfta (finhackad). Tillsätt juicen från en halv lime samt zesten från en lime, lite salt och peppar samt 1-2 tsk tiglio-honung. Blanda ihop, smaka av med salt och lite svart peppar.

Mat 2 (600x399)

  • 1 skiva surdegsbröd/person
  • 1-2 kräftor/person kokta med krondill

Rosta en skiva bröd, vi använde ett surdegsbröd, per portion. Lägg upp krabbröran på brödet och servera med gulbetor samt majrova och en eller två kräftor. Häll på ett par matskedar med den asiatiska såsen precis innan du serverar.

mat 1 (600x399)

Det här är precis lagom sommarmat en varm dag eller på kräftskivan, just kombination av smaker blir riktigt bra och örterna i kräftröran gifter sig fint med den aromatiska tonen i vinet.

Om du tycker att receptet låter bra får du gärna rösta på det, röstningen startar den 18 augusti och stängs 22 september, då har du också möjlighet att kolla in alla andra intressanta recept. För att rösta får du kolla in denna sida (dock finns ingen info om deltagare eller möjlighet att rösta förrän den 18 augusti).

Rösta här!

Mina medkombattanter:

Pappa kock
Kardemummagumman
Remsans bistro
Kitchen of Anna
Chili con Karin
Mårtenssons kök
Matlagerskan
Matro
Landleys kök
Sandras matkrypin
Spot and Tell
Krantz.biz
In the kitchen
I huvudet på elva Elva
Nordefors, Din vinguide
Receptomaten
Matildas mat*

Magnus Reuterdahl