Det börjar närma sig, något ska presenteras, det är dags att få till något för Cono Surs recepttävling. Idag provlagade jag några idéer – detta gav några svar och öppnade upp för några frågor.

Vinet tål inte allt för mycket hetta och struktur men vill ha sötma samt viss sälta samt viss syra. Sötman och sältan är lätt att möta, det är dock svårare är att få syran i maten att bli ordentligt balanserad mot vinet. Syran i vinet känns en aning flyktig och har en förmåga att ligga lite utanpå vinet – möjligen indikerar detta att syran i vinet inte är helt balanserad och känns en aning konstruerad.

Cono Sur bicicleta Gewürztraminer 2013

Tillbehören fungerar fint men huvudingredienserna behöver korrigeras något. Jag har nu i princip bestämt mig för ingredienserna men behöver korrigera vissa beslut rörande kryddningen och kanske höja sötman en aning samt få rätten att bli lite tätare och på så sätt spela mer mot den befintliga syran i vinet. Jag ska förändra en av huvudingredienserna en aning just för att få en lite annan struktur och känsla.

Majrova (600x552)

Det blir ett nytt prov imorgon kväll – sedan bör jag förhoppningsvis vara på spåret. Vad jag bestämt mig för är att gulbetor och majrova kommer ingå, det kommer också finnas ett asiatiskt inslag i kryddningen och det kommer ingå någon form av skaldjur.

Läs mer om vinet och tävlingen här och här.

Jag återkommer!

Magnus Reuterdahl

