Igår blev det surströmming, många har svårt för denna lilla fisk, även om jag tror att de flesta har svårare för lukten en smaken. Ska inte säga att surströmming är det bästa jag vet, men en klämma eller två är inte dumt. Sältan, den lite mustiga söta feta smaken, jästen tillsammans med varm potatis, smält smör, lite lök och tunnbröd är riktigt fint. Vanligen dricker man ju öl och nubbe till detta – så också igår men någonstans började en liten diskussion på twitter och facebook – vilket vin dricker man till surströmming.

Det hela började med att Peter Bennysson, maestro på 19glas, lovade att ha surströmmingsskiva på restaurangen, om den fortfarande finns kvar, om nio år. Varför just då? Då infaller surströmmingspremiären den tredje torsdagen i augusti den nittonde igen och visst vore det coolt att sitta på vinbar och äta surströmming men då måste den ju matchas mot vin.

Så mina tankar när tänderna bröt igenom klämman och smakerna fyllde gommen var: vad vill jag dricka till detta? Min första tanke var ett lite oxiderat, fatat Jura gjort på chardonnay – med ett sting av ekfatskryddor i bakgrunden. Den där lite mogna äppliga smaken tror jag skulle funka, likaså ett en lagrad champagne – men den skulle jag nog hellre ha till något annat. Just den tanken tog mig dock åt lite andra håll – sältan och sötman skulle kanske kunna mötas av något annat säg en muscadet lie sur 🙂 eller något riktigt friskt som en champagne eller chablis, de två sistnämnda är mina favoriter till julbordet. Jag inser att jag vid tillfälle kommer behöva testa i praktiken, dock är jag säker på att det finns roliga kombinationer till både älskade och hatade fisk. Ett annat förslag (från Anders Öhman) var Sake – och där borde det finnas en del gångbara kombinationer.

Magnus Reuterdahl