Igår blev det en tur genom det västgötska landskapet, så som jag är blir det några delar kultur och några delar mat eller vin (då jag var chaufför så blev det inget vin denna gång). Ett första stopp gjordes vid Od kyrka som i sina äldsta delar är från 1100-talet.

Vägen förbi Od är också kulturhistoria då det är en del av den gamla häradsvägen mellan Jönköping och Göteborg ,vilket denna vägsten från 1803 tydligt visar.

Inget av dessa stopp var planerade det var dock stoppet i Nossebro. I en twitterdiskussion för några veckor sedan om falukorv fick jag kontakt med @GustavErikson från Eriksons Chark i Nossebro. Om detta är Sveriges godaste falukorv återstår att se, jag har inte smakat den än, men provsmakning av andra korvar från lovar minst sagt gott. Charkuteriet ligger i Nossebro, beläget på samma plats som det startades 1923 och är ett familjeföretag. Dels kan man handla deras kött, korvar, syltor, pastejer och puddingar i butiker runt omkring i Västergötland med omnejd dels i den lilla butiken i Nossebro.

Vi fick en tur genom charkuteriet och en genomgång av hur man jobbar, man söker hitta kött så lokalt som möjligt även om det blir en del från lite mer långväga slakterier i Linköping och Skåne för att säkerställa tillgången. Vi fick också prova en salami som ännu är på teststadiet – mycket god redan nu🙂

Ett stort tack till Gustav Erikson för en både trevlig, lärorik och kul inblick i det hantverk som är korvtillverkning! Jag fick också med mig en hel del godsaker som ska avsmakas i en nära framtid. Förutom falukorven ser jag verkligen fram emot blodpuddingen tillsammans med lite stekt sidfläsk och rårörda lingon (som jag tänkte ge mig ut och plocka imorgonkväll) och givetvis allt det andra – ikväll blir det surströmingskiva men också prov av grillad ostbamse.

Magnus Reuterdahl