Häromdagen publicerades i Svenska dagbladet en krönika om näthandel med vin –  som kund hos flera vinhandlare på nätet känner jag mig frågande inför flera påståenden i denna krönika signerad SVD’s vinexpert Mikael Mölstad. Därför kommer nu ett antal öppna frågor till Mikael Mölstad utifrån artikeln! Vilka firmor är du har haft kontakt med? Vilka sökmotorer använder du när du söker information om vin på nätet? Har du beställt vin från någon vinklubb eller näthandlare i Sverige – eller baserar du detta helt på uppgifter från när du bodde i Schweiz? 

Innan du fortsätter – läs gärna Mikael Mölstads krönika!

I denna anger han bland annat att man köper grisen i säcken då man handlar från vinklubbar eller internethandlare – liksom med allt annat måste man kolla upp från vilka man vill handla av, vilka företag är seriösa, vilka har villkor som passar mig, vilka har sortiment som passar mig, vilka kan jag lita på etc. etc. Detta går ofta ganska enkelt genom att googla lite grann – dom som inte fungerar står ut ganska snabbt.

Vidare undrar Mikael Mölstad hur kvaliteten är på vinerna – för mig har detta hitintills aldrig varit ett problem – priset kan man googla och jämföra, smaknoter går i regel utmärkt att hitta hos tjänster som genom enkla google-sökningar eller genom mera specialiserade tjänster såsom Adegga, Cellartracker, m fl. och framför allt kan man utläsa ganska mycket genom producenternas hemsidor. För konsumenter kan det dock vara ett problem att många i ”gammel-media” väljer att inte göra konsumentupplysning av dessa viner. Det är dock ytterst sällan jag inte hittar information om ett vin på nätet och i de fall jag inte gör det rör det ofta sig om billiga viner som jag ändå inte skulle ha köpt. Internationella noteringar rörande t ex BiB viner är dock ofta svåra att hitta – det rör sig då oftast om detaljhandelsnoter från diverse boardershops eller möjligen svensk media.

Vidare måste jag tillstå att jag kontaktat ett antal vinklubbar och näthandlare. Dessa har alltid svarat på mail eller telefonsamtal och gett mig den information jag behövt. Nu kan vän av ordning hävda att det beror på att jag är vinbloggare – tja jag antar att Mikael Möllstad har en betydligt större publik än undertecknad och därför bör vara betydligt mer intressant ur PR synpunkt än en aldrig så stor vinblogg. Vidare kan det ju påpekas att många svenska vinimportörer som levererar till Systembolaget kan vara betydligt svårare att få tag på – lustigt nog finns det ett flertal som inte svarar på mail, har telefonnummer eller hemsidor, men det finns också många som gör ett ypperligt jobb i att tillhandahålla information. Men jag måste också tillstå att Systembolaget ofta kan ge en korrekt information om vin och dess producenter – om den finns tillgänglig på deras hemsida.

Att man inte vet vad man får är en lustig invändning – på vilket Systembolag kan du som kund be om smakprover på sortimentet? Att du kan lämna tillbaka flaskor med korkskadat innehåll är givet, men vilket bolag tar emot flaskor för att du inte gillade innehållet? Vidare har jag faktiskt reklamerat flaskor också på nätet – utan problem – det hela handlar om att se till att du vet vem du handlar med precis som om du köper böcker, cd-skivor eller kläder

Vill man prova vinerna får man lösa detta på samma sätt som med Systembolagets viner – man får gå på vinmässor och möta importörer och näthandlare, hitintills har jag aldrig träffat Systembolaget på några mässor med sitt sortiment, dock flera av dess importörer. Jag har också träffat på flera vinklubbar och näthandlare t ex Australian wine club, Handlavin.se, X-wines, the Wine Company m fl. på olika mässor, provningar eller i andra vinsammanhang, det finns också flera som har sortimentsprovningar för allmänheten då och då.

Att vinerna står utanför dörren har jag hitintills aldrig varit med om. Jag har fått hämta ut dem på posten (ICA, OKQ8, Statoil etc) – man har alltid begärt ID-kort, hos företagets utlämningcentral – också alltid ID-kontroll eller hos någon budfirma – också alltid ID-krav. Jag har aldrig varit med om, eller skulle acceptera, att det stått en låda vin och väntat på mig utanför dörren.

När det gäller färdigpackade lådor, prenumerationslådor och erbjudande av olika slag kan det vara svårt att hitta enskilda priser. Detta är inte heller produkter jag personligen är helt förtjust i, dock är det ju i regel inte särskilt svårt att med en räknedosa leta upp internationella priser – räkna ihop dessa och jämföra med lådan.

Jag är osäker på när du bodde i Schweiz, du skriver endast att det var i början av din vinkarriär, jag antar att det var på 80- eller 90-talet. Att jämföra dagens internethandel, det utbud, den möjlighet det finns att jämföra priser och hitta information på nätet med den handel du gjorde i Schweiz för många år sedan är väl lite som att jämföra en ordbehandlare med en dator.

Ett par tips, gör som jag skicka ett par mail och träffa några internethandlare – du kommer bli positivt överraskad av både sortimentet och serviceviljan. Om du inte använder google – gör det! Jag kan också rekommendera bloggar, jag vet flera som skriver om viner från olika vinklubbar och näthandlare – jag gör det!

Magnus Reuterdahl