På blogg.Livets Goda finns ett intressant inlägg om årets Sommelier-SM. Något som gått mig helt förbi, förra året gick det av stapeln i samband med Vinordic – då uppmärksammade jag det eftersom att det var in samband med ett större arrangemang.  Årets vinnare blev Totte Steneby från Vinbaren på Gondolen i Stockholm som segrade före Operakällarens Fredrik Horn och trean Jonas Hellman från Heaven 23 i Göteborg – Stort grattis!

Det är synd att arrangemanget inte uppmärksammas mer, enligt blogg.Livets Goda var det endast ett tjugotal personer som var och tittade när finalen inleddes. Jag googlade därför som snabbast för att se hur många bloggar som uppmärksammade arrangemanget i förväg. Jag hittade: BKWine brief, InVintageHaugaard coffeefoodnet.se och Zwampen. Det är möjligt att jag missat någon – det fanns också information på nyhetssajter såsom Livets Goda och WoWNews m. fl. Uppenbart är dock att evenemanget inte slagit igenom i bloggosfären – tyvärr!

Sommelier-SM arrangeras av Sommelierföreningen. Ett tips är att skapa ett nyhetsbrev man kan prenumerera på även om man inte är medlem eller RSS nyhetsflöde till era nyheter och kalendrium.

Livets Godas inlägg bygger på hur man kan göra evenemanget större och mer välkänt för en bredare publik; man för fram förslaget att samköra med Årets Kock.

Själv skrev jag följande kommentar: (här något redigerad)

Intressant – samtidigt får man den publik man förtjänar. Nu menar jag inte – att sommelierer inte förtjänar publik, utan att arrangemanget är dåligt marknadsfört. Man har inte utnyttjat Andreas Larssons och andras framgångar på det sätt som kockarna lyckats med. Jag själv bloggar om vin och försöker hålla mig uppdaterad om vad som händer, men missade helt datumet – annars hade jag sannolikt tagit mig till Göteborg. Här ligger en hel del på arrangörerna – man måste utnyttja både traditionell media och sociala medier för att banka ut budskapet. Det finns också andra sätt att bygga upp ett intresse, t ex att websända evenmanget, att försöka skapa TV-underhållning av den typen Sveriges mästerkock men med vinnördar och kanske framför allt att i alla lägen hålla fram vinet som viktigt – inte bara som dryck – utan också som ingrediens, se tidigare inlägg på Aqua Vitae här.

Om man lägger det tillsammans med Årets Kock riskerar man att bli minst lika marginaliserade som nu. Istället tror jag mer på att lägga det med i samband med en mässa såsom Vinordic, det Goda Köket e.d. eller att kombinera det med exklusiva provningar och intressanta gäster m.m. – att göra ett riktigt event av det hela.

Magnus Reuterdahl/Aqua Vitae