Då bär det av igen. Denna gång bär det av till norra Italien och Sloveninen där jag ska besöka vingårdar i Colli Orientali, Isonzo, Collio, Brda, Vipava valley och Slovenian Istria tillsammans med fyra andra vinskribenter.

Bild från Trieste, förra gången jag var där 2014
Bild från Trieste, förra gången jag var där 2014

Bland druvorna som odlas här finns ribolla gialla-rebula, malvasia-malvazija, friulano-sauvignonasse (tidigare känd som tokaj), schioppettino, pinot grigio, chardonnay, merlot, refosco med flera.

Med på resan kommer min broder i vin Wayne Young, Bastianich
Med på resan kommer min broder i vin Wayne Young, Bastianich

Bland de producenter jag kommer besöka eller möta är Dorigo, Paolo Meroi, Moschioni, Bastianich, Paolo Rodaro, Due Terre i Fruili Colli Orientali. Vie di Romans, Borgo San Daniele, Magnas, Tenuta Luisa, Tenuta di Blasig, Masut da Rive och Lis Neris från Isonzo. Från Collio – Cormòns: Renato Keber, Borgo del Tiglio, Toros, Edi Keber, Carlo di Pradis och Raccaro.  I Goriska Brda ska vi möta Šibav, Ferdinand, Bregar, Carga 1797, Jakoncic, Goriska Klet, Borut Reya, Valter Sirk, Bucinel, Kristalvin med flera. Från Collio – San Floriano samt Oslavia möter vi La Castellada, Primozic, Radikon, Fiegl, Dario Princic, Il Carpino. Sedan blir det viner Vipava Valley och den slovenska delen av Istria via Burja, Sutor, Tilia, Stokelj, Guerila, Pasji Rep, Lepa Vida med flera.

Som ni ser kommer jag ha fullt upp men också möta många spännande producenter. Jag ska försöka skriva ihop något på onsdag kväll på DinVinguide.se i rapportformat, utifrån det vi provat fram till dess.

Magnus Reuterdahl