Vad som är konst kan diskuteras i en evighet och utgångspunkterna kan vara många. För mig är konst en form av hantverk som kan ta sig olika uttryck. Man kan skapa den med en pensel, med en penna, en skrivmaskin eller i en skivstudio m.m. Personligen tycker jag också att det bör finnas någon form av provokation för att konsten ska bli intressant, om sen denna retar sinnena eller tanken är en annan sak – och en provocerande fråga kanske är huruvida en vinmakare är en konstnär? Jag följer upp den med ett påstående – om du inte tycker det har du helt enkelt inte druckit ett tillräckligt bra vin!

– Ett riktigt bra vin provocerar smaklökarna, retar alla sinnen och fyller hjärnan med intryck, bilder och leder till eftertanke på samma sätt som en bok, ett stycke musik eller en film.

Häromdagen köpte jag ett vin skapat av en konstnär och provokatör, i den kanske med bildliga betydelsen. Om detta vin är så bra att vinet i sig är konst kan debatteras men det är bra och dess skapare är konstnär på mer än ett sätt, förutom att skapa vin målar han också tavlor. En av dessa sitter som etikett på detta vin och provocerade tydligen USA så mycket att det under en period förbjöds (sannolikt var det nog importören som fick kalla fötter), men togs in med en annan etikett. Mannen bakom vinet och etiketten är Bibi Graetz och hans vineri Azienda Agricola Testamatta.

Förutom bilder är han också en provokatör i ord, Testamatta är namnet på hans mest kända vin och betyder vildhjärna eller galenpanna – jag har provat detta vin vid ett par tillfällen, ett riktigt kul och bra vin! Nu var det dock dags för lillasyster Soffocone di Vincigliata 2009. Tydligen var den nakna kvinnan för mycket för amerikanerna, tja inte tycker jag att den är så ekivok, dock är ordet soffocone slang för fellatio – vilket kanske är lite mer provocerande.

Tillbaka till vinet, det är gjort på druvorna sangiovese, colorino och canaiolo.

Här finns mycket smak, det är lekfullt och läckert med mörka och röda bär, snygg fatstruktur och en kryddig avslutning med inslag av mocca. Här finns medelhavsörter, en lätt blommighet och ett litet mineralinslag. Egensinnigt och kul är ledorden och betyget blir att detta är ett litet konstverk i sig.

Om vin är konst överlåter jag envar att fundera på – jag vet vad jag tycker och i just detta fall ingår åtminstone konst i verksamheten!

Magnus Reuterdahl