Idag var jag och hämtade ut min första beställning från Handlavin.se. Handlavin har nischat in sig på Österrikiska viner och har en intressant portfölj. Det är i princip första gången jag provar att beställa vin på detta sätt. Handlavin.se uppfyller mina krav – jag är inte intresserad av att prenumerera på viner eller vinlådor, utan jag vill kunna välja själv vad och när jag beställer. Här finns kravet att man köper vin i jämna tal som fyller kartonger, såsom 6, 12 etc. Betalningen är smidig, man använder sitt kort och sin bankdosa för att genomföra affären, och kontakten med företaget är enkel. Bor man i Stockholm kan man också minska kostnaden genom att hämta ut sina viner själv – annars kan mot fraktkostnad få dem skickade till sig.

Min första beställning utgörs av sex olika viner och man kan ju inte få hem en massa kul viner utan att smaka något av dem. Vi köpte hem lite kallrökt lax och gjorde en lite lyxig lax, ägg och avokado smörgås toppad med sallad och stenbitsrom. Till detta fick det givetvis bli ett vitt vin; Welschriesling Früwirth från Südoststeiermark.

Welschriesling är en grön vindruva, den kallas också för Italiensk riesling, Banatriesling, Riesler, Ryzling vlašský, Olaszrizling, Graševina eller Laški Rizling. Trots namnet har den inte något med den mer kända Riesling druvan. Welschrieslingen ger viner med hög syra och är kanske inte känd som en druva som ger kvalitetsviner. Jag hittade dock en hel del trevliga när jag var i Österrike i höstas – flera hade lite toner av gula och gröna äpplen, de var friska med hög syra och en tydlig kryddig ton detta stämmer in med detta vin.

Welschriesling Früwirth har fina äppeltoner och en liten grapebeska, en ganska kryddig mineralstinn ton, det är friskt med en fin syra och viss elegans. Det är framförallt ett vin till mat snarare än ett sällskapsvin. Att Welschriesling inte skulle kunna utgöra basen för kvalitetsviner är kvalificerat skitsnack det gäller bara att hitta rätt producent – det här ett exempel på en bra Welschriesling. Etiketten faller mig dock inte riktigt på läppen – men intressant med en etikett som på samma gång är modern med ett vindkraftsverk men samtidigt känns gammalmodig i teckensnitt mm.

Går man tillbaka till Weingut Frühwirth så har de ett gott rykte. I Falstaff wein guide 2010 kan man läsa att de är ett vineri som blandar traditionellt hantverk med moderna metoder och flera av deras viner får fina betyg.

Mer om Welschriesling kan man läsa på Austrianwine.com.

Sammantaget om att handla vin genom Handlavin.se är att det är både enkelt och smidigt. Ett trevligt sortiment och ett bra bemötande gör att jag kommer återkomma som kund. De närmsta veckorna kommer fler inlägg om viner ur deras sortiment. Jag ämnar också testa andra leverantörer av samma typ framöver.

Magnus Reuterdahl