Igår öppnades ytterligare ett Österikiskt vin, Gabarinza 2007 från Gsellmann & Andreas. Jag är ganska övertygad om att vi testade just detta när vi var på European Wine bloggers conferance i höstas – etiketten är så pass udda att den fastnat på näthinnan, jag kan dock inte hitta den bland mina foton. Ett par utrensningar av foton har dock gjorts pga oskärpa mm.

Hur som haver ytterligare ett vin ur Handlavin.se portfölj, när jag såg det kom jag ihåg det och hade en positiv minnesbild kopplad till det. Vinet är gjort på 60 % Blaufränkisch, 20 % Zweigelt och 20 % Merlot av sonen i familjen. Andreas Gsellman är ytterligare en av dessa unga duktiga österrikiska vinmakare, av vilka vi mötte flera på vår resa, som redan nu gör strålande viner. Etiketten föreställer för övrigt ljudvågen som uppstår när man uttalar namnet Andreas.

Gsellmann & Andreas ingår i gruppen Pannobile som grundades 1994 och har varit till stor hjälp i att höja kvalitetsnivån. Pannobile är en sammanslutning av 11 individuella vinmakare från nio vingårdar nordöst om sjön Neusiedl i Burgenland. Burgenland har traditionellt varit ett vitvinsområde med sedan milleniumskiftet har pendeln bölrjat att svänga och mer och mer mot rödvinsproduktion. Gsellmann & Andreas gör idag ca 80 % rött och 20 % vitt vin. Detta var något vi märkte av tydlig under vår resa. Vi var bland annat på en rundtur i Burgenland och träffade på flera intressanta vinmakare och fick prova många bra viner, mycket rött men också mycket vitt, bland annat genom Pannobile, Schloss Esterházy och LeithAberg. Från Pannobile kan i princip alla vinmakare omnämnas – några som dock lämnade ett extra stort intryck var Pittnauer, Leitner, Nittnaus, Gsellmann & Hans och Gsellmann & Andreas. Innan resan kan jag inte säga att jag hade någon större kunskap eller erfarenhet av röda Österrikiska viner men jag blev överlag imponerad av såväl kvaliteten och det personliga uttrycket i vinerna. Ofta blandas en lite vild och kantig känsla med elegans och en underliggande kraft. Framförallt föll jag för druvan St. Laurent som är lite av en Pinot Noir på spring break men även Blaufränkisch och Zweigelt ger trevliga viner – medan jag oftare var lite mer tveksam till Pinot Noir vinerna. Möjligen till följd att dessa låg närmare sin grannländers diton och därav inte kändes lika Österrikiska i sin ton.

Gabarinza 2007 från Gsellmann & Andreas har en inbjudande doft fylld med mörka bär, rostade ekfat, peppar och lite läder. Smaken är stor men ända inte påträngande, mycket mörka bär och stora toner som hålls tillbaka av en fin syra som spelar över vinet och balanserar det. En rejäl dos tanniner och en stor eftersmak lovar ett vin som kan lagras länge, enligt Handlavin.se åtminstone i tio år. Kombination av kraft och en vital syra gör det dock riktigt bra redan nu, en liten silkighet och toner av mörk choklad i avslutet gör det lättgillat och det fungerar såväl till mat som sällskapsvin.

Jag kommer att köpa in ett par för såväl direkt njutning som för lagring.

Handlavin.se har gjort en intervju med Gsellmann & Andreas, se nedan, där man berättar om sina viner, vingårdslägen och sin historia.

Magnus Reuterdahl

