Idag kan man läsa att att Orrefors går i graven, utan att att passera gå och intecknas för gott. Tydligen beror det på att greker har god smak men inte längre råd att underhålla den.

För många kopplas nog Orrefors ihop med konstglas men för mig är det vinglas och jag kommer sörja den dag då mitt sista Difference-glas går i kras. Länge var dessa mina favoritglas och då särskilt Difference Primeur och Difference Fruit.

difference01
Difference- serien designade av Erika Lagerbielke.

Nu ska man ju inte vara säker på att Difference går i graven, det är ju fullt möjligt att de kommer fortsätta tillverkas inom en annan del av företaget.

Uppdatering: Via Lyxbloggaren Fredrik Schelin meddelar att vi kan andas ut; Difference-serien återuppstår (överförs) likt fågel Fenix ur askan genom Kosta

Riedel
Riedel

Om du liksom jag förälskar dig i vin kommer du förr eller senare också nörda in dig på glas. Min första vinglas-kärlek var just Difference.

Mest kända är sannolikt Riedel som gör mycket bra glas, men som också varit oerhört mycket bättre på att marknadsföra sina glas än Orrefors. Jag har ofta förvånats över avsaknaden av svenska glas på vinmässor, till exempel i form av glasprovningar eller genom att sponsra vinprovningar, mässor etc. Just därför är det inte förvånande att de snabbt kommit att hamna i skuggan av mer kända utländska glas.

Zalto
Zalto

En annan intressant producent är Zalto, som för närvarande är min favorit

En skål utbringas till det döende vinglaset Difference, vi ses på second hand marknaden, och dess producent Orrefors!

Magnus Reuterdahl