På dagen lämnar jag vinets värld och tar på mig mina civila kläder och arbetar som en helt vanlig arkeolog. Ibland får jag dock tillfälle att nörda ned mig själv i både arkeologi och vin, Denna sommar har jag gjort så på DinVinguide.se. Det hela började i våras när någon frågade mig, när kom vinet till Sverige?

Stenålder (535x302)

Vissa svar bubblar upp, ryggradssvar baserade på utbildning, lästa artiklar och böcker men något så där självklart svar dök inte upp. Givetvis kommer man aldrig kunna säga hen var först, år X, just då kom vinet hit. Teoretiskt kan man också ge svar som baserar sig på när vin kan ha kommit hit, sedan kommer man till frågor som vad är vin nu och vad sågs som vin då? Vad säger de arkeologiska spåren egentligen, betyder en vindruvskärna att det också funnits vin i den kontext den är funnen etc. etc.

Funnelbeaker1

Jag har skrapat lite på ytan i en liten serie om förhistoriskt/historiskt vinbruk i Skandinavien. Del 1 berör stenålder och bronsålder, del 2 järnålder med visst fokus på vikingatid, del 3 berör medeltiden. Allt med någon sorts fokus på Skandinavien, välkomna att läsa 🙂

En skål ur forntidens dimmor del 1 – förhistoriskt vin

En skål ur forntidens dimmor del 2: Vinland, vindrickarnas land?

En skål ur forntidens dimmor del 3 – medeltida nedslag

Magnus Reuterdahl

