Jag höll på att säga de senaste veckorna, men inser att det faktiskt är de senaste åren, har vi sett löpsedlar rörande Greklands ekonomiska problem.

Det jag ser handlar dock väldigt lite om lösningar, istället ser jag politiker och ekonomer som slår sig för bröstet och likt små barn på står och pekar finger åt varandra. Skygglapparna är på och tunnelseendet verkar vara kutym, oavsett om det är politiker i Grekland eller långivare utanför. Som läget är nu, vem bryr sig om vem som kastade första stenen, vem som gjorde rätt eller fel då, vad som behövs är en lösning nu.

För mig är det hela ganska enkelt (vilket det givetvis inte är). Vi måste ge Grekland möjlighet att faktiskt få tillväxt för att de ska kunna betala tillbaka på den skuld som växt till berg av mount everestiska propotioner, det gör vi inte genom att låta det berget fortsätta växa.

Grekland är ett land som gör goda viner, utmärkta matprodukter och är ett fantastiskt turistland. Genom att köpa och konsumera grekiska produkter och resa till Grekland kan vi hjälpa människorna i Grekland att hjälpa sig själva. Detta genom att se till att folket i Grekland har ett jobb att gå till. Genom att köpa och dricka vin och mat från Grekland kan vi stödja dem och njuta på en och samma gång. Det är en win-win-situation!

Så jag drar mitt strå till stacken och fyller mitt glas med några stora xinomavro från Tsantali!

xinomavro naoussa grekland reserve Tsantali

Yamas!

Magnus Reuterdahl