Då är det dags att åka till Gardasjön i Italien igen för att prova årgången 2014 av Bardolino Chiaretto, Salento Rosato och Bardolino 2014. Jag hade tillfället att vara med förra året och hittade flera nya favoriter och vänner. Några av dessa träffade jag igen när jag besökte Lugana.

Det blir tre dagar och omkring 200 viner att prova plus några vingårdsbesök. I år blir det ett fokus på roséviner, något som jag också kommer att skriva en del om på DinVinguide.se längre fram i vår.

manifesto_anteprima_8marzo2015_600px BASSA

Rosé vinerna som kallas chiaretto görs i regel på druvan corvina veronese och Salento Rosato görs på druvan negroamaro, de senare görs i Puglia. De röda vinerna kallas rätt och slätt Bardolino.

Här och här kan du läsa vad jag skrev förra året, där finns också lite mer grundinformation om området och dess viner och jag hoppas kunna twittra och instagramma från provningarna och besöken.

Pasinis Il Chiaretto Il Vino di Una Notte

En favorit jag fann förra året som finns via beställningssortimentet är Paolo Pasinis Il Chiaretto Il Vino di Una Notte.

Magnus Reuterdahl

 

