Man säljer inga mängder av alkoholfritt på Systembolaget, trots att flaskorna står vid kassorna, omkring 2,8 miljoner liter under 2014. Dock ökar försäljningen i denna del med 14 procent sedan förra året, se mer här.

I mitt stilla sinne undrar jag över varför ett statligt företag ska konkurrera med vanliga butiker överhuvudtaget?

Det finns en risk att det finns ett särskilt intresse att sälja alkoholfritt, att detta ses som något extra bra och att man därför arbetar för att öka denna del. För att pressa priserna kan man givetvis utnyttja sitt distributionsnät och sina 400+ butiker. Det finns en risk att man använder statliga medel för att snedvrida konkurrensen just för att sälja med, för att hålla ned priserna på dessa produkter just för att vissa tycker att det ser snyggt ut.

Systembolaget har uppdrag att sälja alkoholhaltiga drycker, har de också ett uppdrag att konkurrera med vanliga butiker?

De själva brukar säga att man inte jobbar för att skapa vinst (även om man faktiskt gör vinst med ca 300 miljoner/år eller så), är det så att man struntar i vinst även på dessa produkter där man inte har ett uttalat statligt uppdrag? Om så är detta att utnyttja sin monopolställning och snedvrida konkurrensen! Om det är så vet jag inte, men egentligen räcker det med att misstanken finns…

Man kan också fundera på vad som händer om Systembolaget drar detta ett steg längre, varför säljer man inte andra dryckesrelaterade varor såsom glas, vinglas, vinöppnare, alkoholmätare eller varför inte antabus (det borde väl vara bra för folkhälsan). Varför har man inte apoteks och postutlämning, det är varor som skulle passa i butiken – man jobbar rean för hälsa och du kan beställa varor till bolaget. Varför inte börja sälja livs är det inte lika viktigt att alla får tillgång till speciella ostar ost, chark eller några andra livsprodukter- i hela Sverige?

Vad skulle hända om Systembolaget börjar göra det, skulle man ses som en vanlig butik? Hur många produkter utöver sitt uppdrag behöver man sälja innan man faktiskt är mer eller mindre liktydiga med 7eleven, ICA, Pressbyrån, Coop, Hemköp, Claes Ohlson, IKEA, eller bensinmackar men med den skillnaden att man har monopol på alkohol? Vore det inte smidigt att ha allt samlat? Att alla får tillgång till samma produkter? Att staten också väljer vad du ska äta och hur ditt hem ska se ut?

Magnus Reuterdahl

Annonser