Följetongen fortsätter. Det började med min sambo var förkyld i början av december, fortföljde med att jag var förkyld i princip hela julen och nu är det dags för sambon att bli förkyld igen. Visst är livet fantastiskt.

När jag är sjuk tappar jag matlusten, dock behöver man få i sig vätska och näring (med min sambo är det tvärtom hon blir hungrig när hon är sjuk) så då är soppa perfekt. Så idag blir det kycklingsoppa.

Jag brukar göra kycklingsoppa på en hel kyckling. Steg ett är att göra kycklingbuljong. Jag följer inget slaviskt recept utan gör den lite beroende på vad jag har tillgängligt. Börja med att skölja kycklingen ordentligt, det går bra att använda den hel eller i bitar, jag brukar göra den hel (ca 1,4 kilo). Lägg ned den i en stor kastrull och fyll på vatten så att det täcker kycklingen och koka upp.

Grönsaker (524x600)

Under tiden hugg upp, inget finlir, två morötter, en bit rotselleri, två stjälkar av stjälkselleri, en röd pepparfrukt, 3 krossade vitlöksklyftor, fyra gula lökar och en rejäl bit purjolök. Till detta ska det i några stjälkar av bladpersilja och mejram eller oregano, ett 10-tal vitpepparkorn, två-tre matskedar tomatpuré och fyra till fem äppelcidervinäger.

Kyckling (600x534)

Skumma av ordentligt innan du häller ned rotfrukter, lök och kryddor. Låt sedan det hela sjuda, småkoka i ungefär en 1 ½ timma eller tills kycklingen är klar. Den är klar när köttet släpper lätt från benen. Tag upp kycklingen och rensa den, lägg tillbaka benen, skinnet, vinhagarna med mera i fonden och låt detta sjuda i ytterligare två timmar under lock. Lägg in kycklingen i kylskåpet under tiden.

Buljong (600x479)

Sila av och reducera ned vätskan till cirka 50 %. Smaka av så att den har en lagom rik och koncentrerad smak.

Dags att göra soppa!

Inte heller här har jag något exakt recept. Idag blir det att göra en potatis och kycklingsoppa.

Börja med att skära upp cirka ½ kilo potatis (här blev det mandelpotatis) i ca 2×2 bitar, en morot i lite mindre bitar och dela ett 10-tal cocktailtomater. Finhacka en gul lök och två vitlöksklyftor. Skiva upp en ca 1,5 dm purjolök fint. Bryn löken lätt i olivolja, så att den blir mjuk men inte tar färg, riv över citronskal från en halv citron, häll på en skvätt vitt vin och låt koka upp. Lägg i potatisen och tomaterna och häll på vatten och buljong (50/50) tills potatisen är täckt. Lägg i en bukett med lite oregano och en stjälk av stjälkselleri plus en tsk med torkad mejram. Låt koka på svag varm värme tills potatisen är klar. Fyll på med vatten och buljong vid behov. Strax innan den är klar lyft ur buketten med oregano och selleri och lägg ned kycklingen, låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Kycklingsoppa

Jag serverade soppan med lite rostat bröd med parmesan och färska örter. Det här är en ganska mild soppa med mycket smak. Mjuk, örtig och mättande!

Till soppan blev det ett vin jag upptäckte i somras när jag besökte Pfalz från Weingut Rings som numer finns på beställningssortimentet. Rings Freinsheim Weisser Burgunder 2012. Rent, fräscht, bra syra, elegant och med massor med mineral och en lite solvarm frukt. Mycket trevligt!

Rings Weisser burgunder

Magnus Reuterdahl

