A version of this post in English is available at Testimony of a wine junkie

För en dryg månad sedan blev jag inbjuden av ett gäng tyska vinbloggare och vinkommunikatörer att delta i ett projekt som de kallar Winewichteln, den hemliga eller anonyma tomten. Idén är att byta julklappar med okända människor, i detta fall i form av vinflaskor. Givetvis hoppade jag på. Bara möjligheten att det vinet jag skulle få något kul och oväntat var anledning nog.

Givetvis ville jag därför skicka med något annorlunda. Jag köpte på ett gäng flaskor svenskt vin från Villa Mathilda för ett tag sedan. Svenskt vin är något av en odditet, detsamma gäller druvorna solaris och siegerrebe, vilka utgör cuvéen i detta vin. Läs mer om vinet på DinVinguide.se.

Villa Mathilda Cuvee 2013 (600x518)Jag fick två viner, ett provade jag häromdagen: Jurtschitsch Quelle Riesling Ernte 2012, Langlois, Kamptal, Österrike från Weingut Jurtschitsch. Så här beskriver tomten vinet: Ett experimentvin som kan beskrivas som ett naturvin eller kanske som ett icke-intervinistiskt vin. Den hemliga tomten är i detta fall är vinmakaren hos Weingut Jurtschitsch, Markus Montaño López. Han skriver att vid sidan av sina vanliga viner jobbar man med olika experimentviner, vissa som kommer i produktion andra som får fortsätta att utvecklas. Detta vin ska uppvisa rena kvartstoner och påverkas av naturliga källor som finns i närheten. Det är spontanjäst på den naturliga jästen i stora ekfat, som är några år gamla, det enda man tillsatt är en mindre mängd sulfur för stabilitet. läs mer här.

Jurtschitsch Quelle Riesling Ernte 2012

Det andra vinet kommer att provas inom en snar framtid och är en Chardonnay från Tyskland: Trautwein Chardonnay 2012 edition RS Fohberg trocken, Kaiserstuhl, Baden. Det här är ett av de första vinerna från Weingut Trautwein sedan det togs över av en ny generation vinmakare, Anne och Christoph Trautwine. Man har dock gjort vin under namnet sedan 1649. Vingården var en av de första i regionen som ställde om till biodynamisk vinodling, 2004. Vinet är endast gjort i en mindre kvantitet, 750 flaskor i denna storlek samt några magnumflaskor.

Trautwein Chardonnay 2012 RS Fohberg trocken Magnus Reuterdahl #winewichteln 2014