Vi bor i ett land där de flesta pratar och förstår engelska på en hyfsad eller bra nivå. Vi lever i ett land där de flesta är uppväxta med amerikansk populärkultur i form av tidningar, böcker, musik, tv-program och filmer. Vi bor i ett land där de flesta även förstår slanguttryck och i en tid där google och wikipedia kan ge oss förklaringar på det mesta.

Vi lever också i ett land där Systembolaget presschef Lennart Agén berättar att ”moonshine” betyder månsken… och att hembränningsromantik med sprit på glasburk som heter hembränt går utmärkt att sälja på Systembolaget.

Systembolaget har strikta regler för vad som får finnas på etiketter och vad produkterna på hyllorna får heta, man får inte ha vapen på etiketterna, badande kvinna är inte ok, gruvarbetare på dressin med ölflaskor i handen är inte ok, Iron Maidens symbol Eddie är inte ok. Men det är ok att sälja sprit på glasburk under namnet moonshine!

Till WoW news sa Lennart Agén:

Beträffande ”hembränt” skulle vi med största sannolikhet inte godkänna detta namn. Det antyder att produkten är tillverkad hemma hos någon, medan moonshine även betyder även månsken, och inte att det är tillverkat hemma hos någon eller att den är hantverksmässigt tillverkat, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Moonshine i denna kontext på engelska betyder…. hembränt eller möjligen smuggelsprit allt annat är skitsnack. Utifrån detta verkar det räcka med att använda google translate man behöver uppenbarligen inte ha någon kulturell, historisk eller samhällsvetenskaplig kunskap. Man kan ju fundera på vilka signaler detta sänder ut. Men då Systembolaget idag mest säljer färdiggjorda drinkar, Bag-in-box viner med vackra romantiska bilder, badstränder, tecknade apor, kändisviner och annat som maximerar försäljning så betyder detta kanske inte så mycket. Dessa företeelser är uppenbarligen ok för Systembolaget medans nätvinhandel och gårdshandel inte är det då de uppenbarligen hotar monopolet.

När vi berör näthandel och gårdshandel pratar vi dyra produkter med i det första fallet ganska långa frakttider. Långt ifrån bakluckeförsäljning och Bag-in-Box viner. Man söker en publik som faktiskt gillar vin, som söker nya upplevelser, upplevelser som Systembolaget inte lyckas ge – och då pratar vi inte om fylla för det går utmärkt att finna på bolaget, 6 dagar i veckan 10 timmar om dagen eller så i 400+ butiker plus ett gäng utlämningsställen och du kan få en pall absolut hemkört.

Jag hade glömt bort att denna alkoholromatiska produkt finns på bolaget, i butikssortimentet, tills jag återigen snubblade över Joel Linderoths artikel, andra som skrivit om det är BKWine Magazine.

Utifall bolaget och Agén behöver få en crash-course om vad moonshine betyder kan de ju titta på TV-serien Moonshiners.

Det är så här jag uppfattar Systembolaget: ambivalent, otydligt och kunskapsfrånvänt (det finns dock många som arbetar på bolaget som har kunskap – jag pratar alltså inte om er på golvet). Bolagets reklamfilm som rullar på TV just nu (pumpas ut – man kan ju undra hur mycket det kostar oss skattebetalare) fortsätter i samma stil med ett budskap som skriker ut: Du kan vara hur dum som helst, vara oärlig, elak, självisk så länge du handlar på bolaget för då är allt förlåtet. Vad har ni för verklighetsuppfattning? bara den reklamen i sig kommer få mig att i ännu högre grad stödja mina lokala näthandlare och direkthandel med vinproducenter…

En fråga är också var IOGT är i detta – man skriker som en stucken gris när det kommer till nät- och gårdshandel. Men jag ser er aldrig när det kommer till Systembolagets  sortiment – som snarast handlar om att snärja nya kunder, kunder som dricker för rusets skull, för masskonsumtion ser jag er aldrig eller väldigt sällan. Men tydligen är det bättre att jaga skuggor än den part som faktiskt är drivande i att skapa ett billigt strömlinjeformat sortiment riktat mot de grupper som är i den största riskzonen: de som söker billig sprit, de som följer sina idoler, nya grupper med flera…

Läs också inlägget Grattis Systembolaget i Sydsvenskan från den 2 januari om den reklamkampanj som drivs av Systembolaget om sin egen förträfflighet, vilken kan liknas vid propaganda skriven av Mattias Kroon,

Magnus Reuterdahl

Annonser