Ni har kanske sett här, på facebook, twitter och #winelover.co att jag varit med och stött projektet #SaveLugana.

Därför blev jag jätteglad när WOW news (Nej det har inget med World of Warcraft att göra) valde att ta upp Lugana och jättekul att de vände sig till mig. Läs artikeln här och överväg att skriva under petitionen för #SaveLugana här!

WOW NEWS

Jag skrev mer om det i ett tidigare inlägg och många vinvänner i Sverige och i världen har varit med och försökt uppmärksamma Lugana. Det som är på gång är att man vill bygga en järnväg, en del av denna kommer att gå rakt igenom vinregionen Lugana vid Garda sjöns södra strand. Jag har inget emot järnvägar, jag gillar dem, men jag älskar vin och för att spara 4 minuter i tid vill man offra omkring 20 % av en liten unik vinregion. Detta är också på gång på fler ställen just nu, det berömda sötvinsområdet Sauterns i Bordeaux, Frankrike är också hotat.

Lugana
Lugana

Frågan blir hur mycket är det värt att tjäna ett par minuter här och ett par där, idag är det vinområden, imorgon kulturhistoriskt intressanta områden, turistområden eller områden med höga naturvärden. Alla dessa finns för övrigt i Lugana, som just nu utreds av UNESCO. Sociala värden är mjuka men oerhört viktiga och det gäller att väga dessa mot andra värden – förhoppningsvis finns fortfarande en möjlighet att hitta andra lösningar i Lugana.

I want you for Lugana

Läs fler röster om #SaveLugana

Mvh

Magnus Reuterdahl