An English version of this review is available at Testimony of a wine Junkie.

Jag har fått möjlighet att se en förhandskopia av filmen Barolo Boys – The Story of a Revolution.

Om du inte känner till Barolo boys är/var det en grupp unga vinmakare i Barolo på 1980- och 90-talet. Trots namnet var det inte bara pojkar det ingick också en tjej i gruppen samt en amerikan: Marco di Grazia. De var en grupp av unga vinmakare därav namnet boys.

BaroloBoys_cover_ITA

Detta är historien om dem och ett Piemonte i förändring, en förändring som fortfarande pågår men kanske inte gått i den riktning man förväntade sig då.

Barolo Boys förändrade och moderniserade Barolo. Då man skulle ta över sina familjers gårdar var Piemonte en fattig del av Italien, man bedrev vanligen jordbruk där vinet oftast endast utgjorde en del av arbetet. De flesta gjorde inga egna kommersiella viner utan sålde majoriteten av druvorna till några få som köpte upp druvorna och gjorde viner. Barolo var inget känt område bland vanliga konsumenter, men på 1980-talet fick Barolo boys upp världens ögon, kanske främst USA:s ögon.

De viner man traditionellt gjorde var ofta tanninstinna och ogina som unga och det var inte ovanligt att det tog dem upp till 25 år innan de var drickmogna. Barolo-boys generationen ville göra något nytt, något tillgängligt något mer lättsålt. För att göra detta vände man sig utåt, bland annat till Bourgogne. Med nyvunnen kunskap började man förändra vinmakandet men med en fot i det traditionella, man behöll tack och lov de gamla vinstockarna. Det är inte ovanligt att de är planterade på 1930- 40- och 50-talet.

Man började om från början, vilket skapade konflikter mellan generationerna, i vissa fall så långt att fäder och söner bröt helt med varandra. 1980-talet var en tid med framtidsoptimism i Italien, stödda av en ekonomisk boom och att man har vunnit fotbolls-VM 1982. Denna optimism fanns också hos vinmakarna. Till detta låg man rätt i tiden då ett antal vinskandalerna rörande tillsatser med bland annat metanol tas upp. Detta gjorde att konsumenter letade efter nya områden som inte var påverkade av skandaler (åtminstone inga kända) och som gjorde kvalitetsviner.

I denna veva ligger de småskaliga vingårdarna i Piemonte rätt i tiden. Under några år hade man redan påbörjat att experimentera och förändra sina viner. Man provade att använda mindre fat, nya fat, nya arbetsmetoder i vingårdarna vilket betydde lägre skördeuttag och grön-skörd för att höja kvaliteten – av traditionalisterna sågs detta som ren galenskap. Men framförallt började man samarbeta och lära av varandras framgångar och misslyckanden. Man sökte efter en formula att göra världens bästa vin – tillsammans.

Barolo Boys lyckades vinna marknadsandelar, framförallt i USA och bygga varumärket Barolo. Man blev något av vinvärldens rockstjärnor som åkte på turnéer till USA och träffade kändisar med mera. Man fick skyhöga betyg av kända vinskribenter, man hypades på restauranger och blev namnet på allas läppar. Detta ledde till en vilja att nå ännu längre, vilket ledde till mer experimenterade. Till exempel med att endast använda nya fat, göra viner som var mer anpassade till en ny smak som passade den amerikanska smaken bättre. År 2000 fick Barolo och Barbaressco betyget en 100-poängs årgång av Wine Advocate. Gick man för långt från ursprunget?

Tja det blev något av ett krig mellan traditionalister och modernister. I slutändan är det en fråga om smak, men det känns som att detta var något av vändpunkt. Man började efterhand att titta bakåt på det traditionella. Man kan se det som att det moderna Barolo var en bubbla, men personligen kan jag tycka att det kommit en hel del positivt ur denna period, detta experimenterande, även om jag ganska snabbt tröttnade på stilen. Vinerna är betydligt renare och fräschare idag och även om de ofta vinner på lagring är de också mer tillgängliga. Man har blivit bättre på produktion och även om man blivit mer traditionella igen har något hänt. Man har tagit det bästa från modernisterna och inkorporerat detta i det traditionella = ett halvt steg bakåt och återigen är vinerna riktigt intressanta.

Genom detta känns det som att en ny trend har kommit de senaste åren med en ny grupp unga vinmakare som vill sätta sin stämpel på sina viner. Denna film är ett bra avstamp till att förstå Barolo och Piemonte och dess utveckling men också för att förstå vart Barolo är på väg, vad som komma skall.

Detta är en film om Barolo, om Barolo boys och ett stycke vinhistoria men också en film om vinmakning, om hur man kan förändra vin samt om vin och vinmakningsfilosofi. Vad händer när förändring sker snabbt, vad är utveckling och hur mycket marknaden kan betyda.

Det här är en riktigt bra och intressant film för alla vinintresserade!

Bland personerna som berättar och uttalar sig i filmen finns Carlo Petrini, Oscar Farinetti, Joe Bastianich, Elio Altare, Chiara Boschis, Marc de Grazia, Giorgio Rivetti, Roberto Voerzio, Lorenzo Accomasso, Silvia Altare, Beppe Caviola, Alessandro e Bruno Ceretto, Giampiero Cereda, Giancarlo Gariglio, David Berry Green, Bartolo Mascarello, Marta e Beppe Rinaldi, Davide Rosso och Maggiore Vacchetto.

Magnus Reuterdahl

Annonser