(Thanks to the Wine Wankers for the list – if you want to read the text above use google translate😉

Nej, det tror jag inte, inte egentligen, men enligt dessa listor som the Wine Wankers i Australien nyss publicerade är jag det. Man har utgått från två verktyg som mäter inflytande på sociala medier; Klout och Kred och enligt bägge ligger jag på 50 i top listan, på plats 15 respektive 34.

The Wine Wankers

KLout-listan
Klout-listan

Nu återspeglar dessa verktyg dock bara en verklighet och i just den är jag precis så inflytelserik, i andra är jag det inte. Men visst är det kul att se sitt namn tillsammans med många andra som jag läser och följer. Det är också intressant att man kan komma så högt upp i dessa inflytelse-verktyg trots att mycket av det jag gör är på svenska, det säger kanske också något om verktygen!

Kred-listan
Kred-listan

Jag vet att många inte bryr sig om Klout eller Kred, att de är strunt och inte säger något. Till viss del håller jag med, men något säger de och det finns många som använder dem, kanske mer internationellt än i Sverige. Till viss del används dem för urval till inbjudningar för mässor, provningar, varuprover, resor med mera. Framförallt kan ser dem som ett sätt att se vilken typ av kommunikation som skapar ett större intresse på nätet. När man skriver om vissa saker, använder vissa #-tags etc får man ett större inflytande och man ser att någon eller några reagerar på det man gör på nätet.

Oavsett hur man ser på detta så väljer jag att gotta mig lite i att finnas med på dessa listor, det är faktiskt lite kul och man är i gott sällskap, med ett glas mousserande: Crémant D’Alsace Camille Braun Brut – Skål/Cheers!

Camille Braun Cremant d’Alsace
Camille Braun Cremant d’Alsace

Magnus Reuterdahl