Jag fick en förfrågan om jag ville vara med i en recepttävling. Ryggmärgen sa nej, jag bloggar om vin. Men sedan började jag fundera för det fanns en dimension om vin i det hela. Det utgår från två viner från en och samma producent, Cono Sur från Chile. Givetvis är detta en form av reklam, å andra sida det är varuprover det också, men det som gör det intressant för mig är att det är vinet som är min utgångspunkt och mat har blivit en stor del av min vardag. Ibland gör jag det till och med bra!

provning (800x531)

Huvudrätten ska passa till två olika viner alternativt ett av vinerna, en gewürztraminer och cabernet saivignon. Här krävs lite eftertanke! Men jag har lite tid  så det ska bli riktigt kul. Jag kommer att utgå från vinerna och druvorna, dessa ska införskaffas inom kort innan jag börjar planera på riktigt. Det vore kul att göra en rätt som antingen passar till bägge alternativt en rätt där jag använder det ena i rätten och det andra i glaset. Hur som haver jag kommer att utgå från vinet och sedan börja fundera på maten – sannolikt finns det matnördar som vara bättre på maten men det ska bli kul att utmana sig själv – vi får se, även en blind vinnörd kan röra en sås och smörja sitt krås.

Matkällaren Linköping (800x501)

Cono Sur är en producent som blandar och ger, jag har provat viner som är riktigt trevliga och viner som är ganska platta – dock är de ofta druvrena vilket sannolikt kan hjälpa till. Chile är ett land som jag inte har full koll på så det ska bli kul att läsa in sig lite på det.

Grishuvud & gewurztraminer = himmelrike?
Grishuvud & gewurztraminer = himmelrike?

Jag har alltså tackat ja, vad jag får ihop får vi se men något ska det bli och det ska passa väl med vinet.

Mer info får jag i nästa vecka då mer exakta instruktioner ska dimpa ned! I vågskålen ligger en resa till Paris och en resa till Chile!

Magnus Reuterdahl