Visst är det kul när man lär sig något nytt och visst är det gott med något gammalt! Igår var vi en sväng på 19glas, i första hand på jakt efter lite duglig port och visst hittade vi det men vi fick också prova något som vi inte har provat förut!

Dows 1980 vintage port

Dow’s vintage port 1980

Portvinet hade jag spanat in vid ett tidigare besök och ibland måste man ge kroppen vad den vill ha – i detta fall port! Vinet är buteljerat 1982 och var fyllt med mogna djupa toner men fortfarande med en livfull syra och en lång finish. Mycket trevlig tillsammans med lite blåmögelost! Smaken låg kvar länge, så där så man kan njuta långt efter att vinet i glaset faktiskt är slut.

Jag fick också smaka på ett riktigt intressant vin som var nytt för mig, ett vin som påminner om ung sherry (fino) och oxiderade viner från Jura. Stilen på vinet kallas vin de voile. Vinet görs ungefär samma sätt som vin jaune i Jura, dvs den får mogna i ekfat under flera år utan påfyllning. Under lagringen kommer en del av vinet dunsta bort och vinerna får en oxiderad ton. Benämningen vin de voile verkar användas på flera ställen bland annat i Gaillac och i Loire.vin de voile 2010 Les Maisons Brûlées

Vinet jag provade var vin de voile 2010 Les Maisons Brûlées, Touraine, Loire, gjort på sauvignon blanc. Vinmakaren är Michel Augé och vingårdarna är biodynamiska. Jag provade bara en liten sipp men minnesbilden är ett torrt, lätt oxiderat vin som samtidigt är friskt och har inslag av gula höstäpplen och bakomliggande lätta aromatiska toner. Mycket trevligt – ska provas igen!

Magnus Reuterdahl

