2008 snubblade jag över ett vin som jag blev blixtförälskad i just då. Minns jag inte fel köpte vi 12 flaskor som vi njöt av under sommaren och hösten 2008. När såväl det var dags att köpa mer var det 2009 och då hade det fallit i glömska. Kommer inte riktigt ihåg varför möjligen fanns den inte att beställa 2009 eller så hittade jag något annat som väckte mitt intresse vilket fick minnet av vinet av blekna.

Mis en Bouteille (600x360)

För några dagars sedan blev jag dock påmind då min kollega på DinVinguide.se Anette Rosvall skrev om det, dock rörande årgång 2011 – minnet återvände och snabbt beställdes några flaskor! Samma dag som Systembolaget skickade sms att vinerna fanns att hämta såg jag nästa inlägg om detta vin hos herr Diderot. Själv skrev jag senast om vinet 2008 men jag vet att jag köpte några flaskor omkring 2010-2011 också. Vinet i fråga är Château de Fesles Chenin Sec La Chapelle från Loire, Frankrike och druvan är chenin blanc och vinet kostar exakt lika mycket idag som det gjorde 2008. Allt blir inte dyrare!

Florio Winery vines (600x398)

Gillar du Sydafrikanska viner har du sannolikt stött på druvan chenin blanc. Vilken är en av de mest odlade druvorna i Sydafrika, tidigare gick druvan ofta under namnet Steen. De sydafrikanska är ofta ganska smakrika med inslag av solmogna exotiska toner som ofta backas upp av en fin syra och det är inte ovanligt att man fatlagrar dem.

Florio Winery barrels (600x394)

Chenin blanc kommer dock från västra Frankrike och i synnerhet Loiredalen. Druvan kan användas till många typer av viner såsom torra, halvtorra, halvsöta och söta vita viner. Man är kanske mest kända för sina söta viner såsom Moulin Touchais som är mycket bra och som ofta finns att köpa i äldre årgångar, även på Systembolaget. men även de torra vinerna tål ofta lång lagring. Även här är syran framträdande i de torra vinerna men istället för exotisk frukt finns här oftare gröna äpplen, friskhet, elegans och mineraltoner. I Loire kan man finna såväl fatlagrade som ståltankslagrade viner – kvällens är fatlagrad i 12 månader.

Chateau de Fesles (600x415)

Château de Fesles ligger i byn Bonnezeaux, i distriktet Thouarcé, i regionen Anjou, i Loiredalen. Slottet har gamla anor som sträcker sig tillbaka till 1070 e Kr men dagens slott är uppbyggt under 1800-talet. Man har omkring 33 hektar vingårdar varav 14 hektar är klassificerade inom appellationen Bonnezeaux AC. Dessa ligger på kullarna kring slottet och är planterade med chenin blanc. Jag är dock osäker om detta vin är gjort på druvor från denna del av deras vingårdar då vinet är klassificerat inom appellationen Anjou.

Chateau De Feseles Chenin Sec La Chapelle Vielles Vignes 2011 (600x397)

Vinet är vackert halmgult, doften är lite stram med inslag av citrusfrukter som citron och lime, har en lätt vitblommig ton och inslag av stenfrukter som päron.

Vinet är syrligt, men fruktigt syrlig. Här finns citron, äpplen, päron och en hint av vit persika. Efter en stund kommer en en lite limesöt ton, en vitblommig smak, en snygg mineralkryddighet och en lätt välintegrerad ekfatston. I avslutet kommer en liten sötma och vinet har relativt långt eftersmak. Det är dock den strålande syran som går som en röd tråd genom vinet. Det är elegant, komplext, smakrikt men på ett lätt sätt, det här riktigt bra.

Jag ska inte glömma det igen! Tack till påminnerskan Anette Rosvall!

Magnus Reuterdahl