Jag befinner mig på resande fot. Över mig är klarblå himmel och kring mig kullar och berg. Jag befinner mig i Nemea, Grekland, en liten del av paradiset.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ett Nemea-vin görs på 100 % agiorgitiko. Det är rött och traditionellt är det ekfatslagrat och några år gammalt när det släpps. På senare tid har man dock börjat göra unga oekade viner också.

vin4

Vinerna har en intensiv frukt, bra syra och tydliga örttoner. De är komplexa och eleganta men samtidigt tillgängliga. Personligen föredrar jag de traditionella då ekfat hjälper druvan att få en bättre längd och kryddigheten blir tydligare.

vin

Man gör också en del intressanta cuvéer där stödjer agiorgitiko med cabernet sauvignon och eller syrah. En kombination som fungerar mycket bra.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det görs också mycket trevliga vita viner, främst på moscofilero och assyrtiko. Unga friska viner, låg alkohol, aromatiska, blommiga med fin frukt, slanka med fin syra.

vin6

Åter igen har jag förälskat mig i ett område: Nemea. Landskapet är dramatiskt och mycket vackert med vingårdar, fruktträdgårdar, olivlundar, historiens vingslag och massor med fantastiska människor.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Mitt tips är kom hit, njut av vin och kultur eller köp hem lite Nemea vin och njut i trädgården och dröm dig bort till Grekland.

Det kommer mer – tips om producenter med mera och resan fortsätter till Aten och ett #winelover hangout samt till Santorini.

Kommer uppdateras med bilder under dagen.

Magnus Reuterdahl

