Anette Rosvall @Husmorsanette
Anette Rosvall, @Husmorsanette på twitter och skribentkollega på Dinvinguide.se

Nu ska detta kanske inte tas bokstavligt! Dock fastnade jag framför nyhetsmorgon där Anette Rosvall också känd som Husmorsanette kavlade upp blusärmarna och rörde ihop Afternoon tea. Även om det inte är eftermiddag blev mina smaklökar förförda och började bombardera sconescentrumet i min hjärna med signalsubstans och hip hap flax flux stod jag där med händerna nere i en bunke med sconesdeg.

scones (454x600)

Att göra scones i sig är inte så komplicerat – men resultatet blir mycket gott. För två personer behövs

  • 1,5 dl mjölk
  • 50 gram smör
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt

Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke, dela upp smöret i småbitar och arbeta in det med torrvarorna så att det binder ihop till en finkornig massa. Blanda ner mjölken och arbeta ihop till en deg, sluta när du kan kan forma till en deg (annars kan de bli lite sega).

Dela degen i två bitar och platta ut till runda kakor, skär två skåror till ett kors och nagga dem med en gaffel. Grädda i ca 10 minuter i 250 grader. Servera nygräddade och varma med marmelad, ost och givetvis te! Så om cirka 10 minuter kommer mina smaklökar förhoppningsvis bli tillfredsställda.

Scones2 (600x541)

Anette Rosvall har nyligen utkommit med boken Afternoon tea & det bästa från Storbritannien – som givetvis snart kommer stå in min kokbokshylla!

Afternoon tea och det bästa från Storbritannien

Magnus Reuterdahl