Om ett par dagar bär det av till Pfalz tillsammans med ett gäng andra vinälskare från Sverige. Väl där firar vi påsk och njuter lokala viner samt mat.

Det hela startade i och med att jag fick kontakt med Heike Larsson för ett par år sedan. Hon är uppvuxen i Pfalz, men bodde i flera år i Skåne, där blev hon intresserad av vin och gick sommelierutbildningen på Gustibus. Sedan 2010 bor hon åter i Pfalz.

Weegmuller Gruner Veltliner 2012 (600x381)

Jag gillar tyskt vin, det gör hon med, jag hade dock inte kommit i kontakt med någon mängd viner från Pfalz vilket Heike snabbt löste. Hon föreslog sedan att vi borde komma ned på plats och njuta vin, landskap och mat och satte snabbt ihop ett program åt oss. I Pfalz finns det omkring 3000 vinproducenter så det finns en hel del att välja mellan. Givetvis gör man riesling men som bilderna visar också viner gjorda andra druvor, t ex grüner veltliner och chardonnay. Området ligger i södra Tyskland och gränsar mot Alsace.Ohler

Bland vinmakarna vi kommer besöka finns Weegmüller, Johann F Ohler, Christmann, Von Winning, Rings, Krebs, Wageck-Pfaffmann och Hambacher Schloss, Scheu, Meyer och Doktorenhof med reservation att något kanske ändrats. Oavsett kommer det bli ett fullspäckat och mycket intressant schema 🙂

WG A Christmann

Jag kommer att återkomma om detta och resan, sannolikt med något inlägg från Tyskland, definitivt något eller några när jag kommer hem och några inlägg om viner jag köper med mig hem.

pesto pasta fläsksida

Med dessa rader återvänder jag till att göra söndagsmiddag, rester av fläsksida, färsk pasta och hemmagjord pesto på mandlar, basilika, salvia, vitlök, olivolja och bladpersilja samt en hint av lime (På bilden strax innan vi rörde ihop det hela :)).

sangreal

Till detta blev det ett strålande vin: Bibich Sangreal shiraz 2013 (finns via Armano’s)

Magnus Reuterdahl

