För ett par dagar sedan blev det påfyllning i vinkylen, med sex friska flaskor från Domaine Labet via Caviste (läs mer om vinet i inlägget om Jura-handlaren). Givetvis måste kan kasta sig över en flaska omedelbums. Men man ska ju också ha något till 🙂

Kvällens vin blir Côtes du Jura Cuvée Fleurs

Domaine Labet Fleurs 2012 (648x800)

Efter lite eftertanke kom jag på att jag ville göra något med fläsk. Tankearbetet började redan för några dagar sedan då jag fick veta att vinet var på G och jag visste att jag skulle till mina föräldrar. Jag satte min far på jakt efter en fläsksida och han levererade en fin en på tre kilo.

Fläsksida

Denna har nu åkt in ugnen, där den ska stå i cirka 6 timmar, cirka 110 grader. Jag gjorde choppade ned en kruka rosmarin, en röd pepparfrukt, en vitlök, salt och peppar och rörde ihop detta med lite olivolja och honung. Skar igenom svålen i ett kryssmönster och smorde in fläsket med röran. Petade ned dem i en ugnssäker. Runt fläsket stack jag med några grovskurna bitar morötter, rotselleri, palsternacka och bitar av äpplen.

Fläsksida 2

Till detta har vi tänkt att göra en het äppelkompott och potatis- och palsternacksmos.

Äppelkompotten (med inspiration av äppelchutney) gjorde vi genom att tärna fyra äpplen, två syrliga och två lite sötare, finhackade en pepparfrukt och en röd lök, rev en bit ingefära (ca 2 tsk) och pressade en stor vitlökssklyfta. Dessa rörde vi ihop och hällde ned i kastrull med lite smält smör, lät det snabbt fräsa upp och tillsatte ca 1 dl äppelcidervinäger och juicen från en pressad lime – lät detta sjuda i cirka 10 minuter utan lock. Därefter tillsatte vi 2 msk honung och 2-3 msk farinsocker och lät det sjuda tills vätskan i princip kokat bort.

räkcocktail

På begäran har vi också snabbkomponerat en förrätt, utifrån vad vi fann hemma. Det fick bli räkcocktail: det vi hade hemma var 40 skalade räkor, sockerärtor, avocado och sallad. Räkorna har skalats, sockerärtorna har snabbt kokats i lättsaltat vatten och skurits i bitar, avokadon har skrutits i småbitar och där efter har vi snabbt bland ihop detta. Därefter har vi lagt salladsblad i botten på glas, lagt på röran och sedan ringlat över lite hemmagjord Rhode Island sås (3 msk majonnäs, 1,5 msk chilisås, 1,5 msk asiatisk chilisås, 2 msk matlagnings yoghurt och en msk cognac – vispa ihop och vips är det klart). Garnera med en klyfta citron eller lime och lite dill samt salvia blad.

Vinet är kanske egentligen lite syrligt för denna typ av mat men syran och hettan i äppelkompotten fick vinet spela bra och givetvis satt det som en smäck med 70- 80-tals klassikern räkcocktail!

Där får de ta slut för idag 🙂

Magnus Reuterdahl

