Efter en mycket trevlig dag med lunch på 19glas och ett par glas vin på Storstad i sällskap med massor med trevliga vinmänniskor. Bland annat fick jag träffa Per-Olof Diderot och hans fru från Vinblogg, mycket trevligt, samt en överraskningsgäst @gastrotravel från Danmark och ett koppel med goda vänner från ”vinvardagen”. Det hela blev en riktigt bra sammankomst och lördag!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter lunch, många bra viner (några syns ovan) med mera skulle resten av sällskapet vidare till AG och sedemera Jonas medan jag och min sambo traskade hemåt för att själva röra ihop något gott. Det fick bli risotto. Varje gång jag gör risotto förbannar jag mig själv för att inte göra det oftare – det blir ju så gott!

risotto (685x800)

Vårt basrecept (upplockat någonstans för längesedan, kommer dock inte ihåg från var) för 2-3 personer är:

  • förbered ca 0,7-0,8 liter hönsbuljong och riv parmesan (ca 1,5-2 dl riven ost)
  • finhacka 2-3 schalottenlökar, stek upp i lite olivolja och smör (inte så att löken får färg utan bara blir lite genomskinlig)
  • häll därefter i 2 dl risottoris (t ex Aborioris), rör ned detta med löken och rör runt ett par tre minuter (också här kan man se på riset att de blir lätt transparent), häll på en dl vitt vin och låt koka ihop under omrörning när vätskan tar slut fyll på med lite buljong – fortsätt så, dvs fyll på lite buljong då vätskan kokar in, tills all buljong kokat in (tar cirka 15-20 minuter beroende på din spis, jag brukar köra på medelvärme eller något över). Rör om, kanske inte hela tiden men då och då, med kärlek!
  • ställ av risotton från plattan, låt vila någon minut, rör sedan parmesanen, smaka av om det behövs salt och krydda eventuellt upp den.

salsiccia (782x800)

Igår kryddade vi upp med lite färsk basilika och rörde ned lite stekt salsiccia från Stensåkra (mycket bra) och lite sparris. Till detta drack vi en 2011 Aligoté från Goisot (inköpt via Caviste), frisk och härlig, passade utmärkt med den krämiga risotton, parmesan-tonerna och grisköttet.

Goisot Bourgogne Aligote 2011 (679x800)

En mycket trevlig lördag – tack till alla vi träffade och på återseende – och en skön avslutning i hemmets lugna vrå!

Magnus Reuterdahl

