För en liten tid sedan fick jag veta att mitt vin blivit beslagtaget i en razzia. Trots att skatt och moms är betald och trots att det är inhandlat på laglig väg, enligt Rosengren-domen mfl.

2011 lämnade IOGT-NTO in en polisanmälan mot ett 10-tal nätvinhandlare. Nu tre år senare väljer åklagaren att ta tag i en av dem! Handlavin.se

Mer om detta kan du läsa i Handlavins pressmeddelande och i BKwine Magazine.

Jag ställer mig frågande till varför man valt ut 1 företag av 10, att Handlavin.se brutit mot lagen och till beslaget av vinet. Vad gäller lagstiftningen är denna dock inte helt tydlig och det går att göra olika tolkningar.Det finns de som hävdar att all nätvinhandel är olaglig och de som tolkar att den är laglig under vissa förutsättningar. I detta fall verkar man rikta in sig på att Handlavin.se är ett svenskt företag. Innan åklagaren bestämmer sig för att gå vidare, än så länge har bara förhör hållits, är det svårt att till fullo veta veta vart det barkar, Intressant ska det dock bli.

Att jag kanske förlorar några kronor är inte hela världen – det är vinerna jag saknar och dess skick jag oroar mig för.

Vinerna fick beväpnad eskort men jag ställer mig frågan hur lagens män förvarar dem och i vilket skick de är när jag får tillbaka dem.

Möjligen får jag veta detta om 4 dagar då tingsrätten ska ta ställning till beslaget, då får vi kanske också mer information om hur domstolen ser på fallet.

Läs också om detta på En bättre dryckeskultur, Vintomas, Accent, mer på BKWine Magazine, e-handel.se, DrugNews, Livets Goda och i diskussionstråden på finewines.se!

Magnus Reuterdahl

