Korvfestivalen går av stapeln den 29-30 mars i Stockholm i Annexet, Globen. Korvfestivalen arrangeras av Korvakademien, en ideell sammanslutning med syfte att höja korvens status i samhället och utöka sortimentet av god korv, läs mer här.

Jag har ett minne från barndomen, en bok som beskriver en visthusbod fylld till bredden av korvar, skinkor, pastejer, syltade bär, frukter med mera med mera. Jag kan fortfarande se illustrationen framför mig där korvarna hängde på stänger och hyllorna bågnade av allehanda godsaker. Minns jag inte fel beskrivs synen och dofterna som något som fick det att vattnas i munnen på betraktaren, tyvärr har jag inget minne av vad boken heter.

korv 2 (800x720)

Denna barndomsbild vaknade till liv i mitt huvud när vi steg in på korvfestivalen, doften av rökt korv, grillad korv, stekt korv, syrad korv, kokt korv tillsammans med örter och kryddor och andra tillbehör får det att börjas vattnas i min mun och synen av korvarna tog mig tillbaka till den där illustrationen i den där barnboken…

korv 4 (800x506)

Snart ser man också alla dessa korvar hänga på ställningar, ligga i kyldiskar, på stekbord, i stekpannor på grillar och snart på tandpetare eller gafflar närmande sig min gom.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här samsas större producenter som Scan med stora organisationer som LRF samt med mellanstora och mindre producenter. En röd tråd är dock kvalitet, smak och bra råvaror. Vissa jobbar traditionellt andra modernt och vissa mer experimentellt – det finns något för alla, unga och gamla men kanske inte för vegetarianer (åtminstone inte mycket).

Gudruns 2 (800x531)

Idag smakade jag mig igenom mässan lite översiktligt, provade en del produkter jag läst om som Scans nya råkorvar och Gudruns sortiment, deras stockholmare är en favorit sedan länge men det finns mycket mer att njuta av i det sortimentet. Vad gäller Scan var deras nya svartpeppar och anchochili inte dum och paprika och vitlök riktigt trevlig.

Steåkra korvar (800x458)

Bland de mer spännande producenterna var Stenåkra, från Vetlanda, som gjorde en riktigt bra salsiccia och en korv som blev en favorit – en äppelkorv med äpplen från Rudenstams i Skärstad. Riktigt kul.

Roslags salsicca (800x528)

Andra bra salciccas hittades i Roslags-salsiccia och Andersson & Tillmans från Uppland, de sistnämnda gör också en riktigt bra stångkorv.

Stångkorv (800x528)

Anders Leven (800x530)Som smålänning får man också slå ett slag för isterband, Wiktor Olssons hade en som var riktigt trevlig, håll ögonen öppna det finns fler. Andra bra korvar hittades hos Anders Levén som gjort en spännande och god korv med spiskummin senapsfrön serverad i polarbröd och med Pepperjack ost, hos Sorunda korv och givetvis hos Taylor & Jones. Jag har säkert missat att nämna en del men jag ska tillbaka imorgon och fylla kunskaps- och smakluckorna.

isterband (800x459)

Utöver detta fick vi också smaka på lite riktigt bra korv från mina favoriter i Nossebro Erikssons chark, som jag ska träffa imorgon, en utmärkt blodkorv från Värmlandschark. Blodkorven serverades på ett för mig nytt sätt som var strålande, lätt friterad – mumma för själen – vilket gjorde den lite krispig och söt. Kombinerar man sedan detta med lite spickekorv uppnår man en riktigt fin smakkombination.

DSC_0241 (800x412)

Nog om korv – jag börjar bli hungrig igen 🙂 men gillar du korv passa på att besöka korvfestivalen imorgon, där finns massor med korv som är riktigt bra och bevis på spännande korvhantverk. En fördel är att mässan är lagom stor, man kan gå igenom den på någon timma eller två och få ut mycket eller stanna och lyssna eller delta i aktiviteter och få ut mer, man kan också passa på att fynda bra korv – många bra erbjudanden!

Uppdatering 2014-03-30

korvHann med en sväng idag och handlade en del korv, så nu är frysen full. När man går så att säga andra varvet runt inser man att man missade några på det första. Bland annat en del trevlig grynkorv men kanske främst the Hairy Pig Deli som snart öppnar upp sin butik på Österlånggatan 9 i Gamla stan i påsk. Här fanns en riktigt bra peppar-salsiccia. Fick bli middag idag! Mycket bra.

The hairy pig deli (800x526)

 

Fler röster om festivalen finns att hitta här!

Magnus Reuterdahl

