Trots att vädret var bättre och temperaturen betydligt varmare i Italien är det skönt att vara hemma. De där 20 cm snö som någon tidning hotade med lyser med sin frånvaro även om lite snö lagt sig på bilen.

Som sagt borta bra men hemma bäst och med blir det en återgång till vardags bloggande – med andra ord är det tillbaka till Kroatien. Jag har ytterligare mågra viner kvar att prova🙂

Världens viner (800x361)Jag tillhör de som fortfarande köper papperstidningar, dock är jag otrogen konsument och köper endast när jag hittar något som jag tycker är tillräckligt intressant. Senaste numret av Världens viner är just det – intressant. Nummer 1, 2014, handlar om Kroatien, där man gör såväl en genomgång om de viner som är tillgängliga i Sverige som ett antal vingårdsreportage. Personligen tycker jag att det är kul att man väljer lite mer okända länder och vinregioner samtidigt sammanfaller det med att jag själv håller på att prova igenom ett antal viner från just Kroatien: om Roxanich Ines u Bijelom och Roxanich Merlot kan du läsa här och här.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag tycker dock att man borde skiva att såväl Roxanichs Ines u Bijelom som Antica Malvazija är orangea viner och inte vita, dels för att det är en beskrivning som används och dels för att många kommer bli besvikna om man tror sig få ett vitt vin. Samtidigt inser jag att inte heller Systembolaget uppfattat denna kategori – vilket kanske förklarar varför man valt att kalla dem vita viner i Världens viner.

Det är också kul att notera att i juni kommer det första kroatiska viner till Systembolagets ordinarie sortiment. Det är ett vin jag inte provat: Plavac de Mar 2012 från producenten Vupik. Det är gjort på druvorna Plavac Mali, i Ston på halvön Pelješac. Det är något jag ser fram emot att prova. Vinet importeras av MondoWine.

Krauthaker (800x513)

Själv ägnar jag veckan åt producenten Krauthaker från Slavonien, i den nordöstra delen av Kroatien, i inlandet, som importeras av Armano’s. Framöver kommer också fler viner från Roxanich samt några från Degrassi (som jag skrivit om tidigare bland annat här och här).

Insåg för övrigt att nu har man bloggat här i sju år och detta är inlägg 1397!

Magnus Reuterdahl