Jag kommer att återkomma till Bardolino och Custozas viner lite mer i detalj. Igår provade jag lite drygt ett 100-tal viner blint; först vita, sedan Chiaretto (rosé), sedan Chiaretto spumante och till sist röda. I lördags besöktes fem vinerier och då fick jag en ganska bra bild av vilken potential vinerna har och hur man jobbar i denna region, igår fick möjlighet att känna av kvalitén i ett bredare perspektiv. Det finns toppar som är mycket bra, dessa visar på potentialen som finns, ganska många kan klassas som bra vardagsviner och en del visar på att det finns en hel del kvar att jobba på.

provning (800x531)

I samtal med producenter och bloggare/journalister som kan området bättre än jag har jag förstått att kvalitén ökat markant de senaste 5-10 åren. Det är det man ser i de bästa vinerna. Man har rensat bort en del druvor och plockat upp en del andra och har en idé om att skapa en ny kategori där man har möjlighet att göra cru- eller villagé-viner på en druva. Vi fick prova ett par corvina viner som visade att detta mycket väl är en väg värd att utforska.

provning 2 (800x511)

Vi fick också prova en del lagrade viner från Custoza, dessa viner görs normalt för att drickas inom 1-2 år, varför mycket få överhuvudtaget sparat några viner – från de vi fick prova från åren 1999-2008. Dessa viner visar på att det finns hög potential för att lagra Custozaviner, kanske främst om har riesling (Italico) eller manzoni med i blenden (druv-blandningen).

Detta bildspel kräver JavaScript.

Men nu är det dags att överge värmen för om jag förstått det rätt 20 cm snö och en liten skottnings-insats när jag kommer till Arlanda.

Magnus Reuterdahl

