I förra veckan var jag på snabbesök på Brunneby musteri och inhandlade lite blandad dryck, läs om kråkbärs-juice och cabernet sauvignon druvjuice här. Utöver dessa köpte jag också tre mousserande drycker, jordgubbe, svarta vinbär och lingon.

Brunneby musteri gör bland annat must, cider, mousserande dryck, mjöd, glögg, sylt och saft. I Gårdsbutiken finns förutom detta en hel del annat kul i form av olika oljor, vinägersorter, kryddor, ost, korv, skinka och godis – varav en hel del är lokalproducerat. Man har också en restaurang.

Det hela började 1984 då man började experimentera med äppelcider, detta ledde till fler experiment med olika smaker såsom päron, citron och fläderblom. Redan 1991 var man uppe i en produktion om nästan 1 miljon flaskor cider (65 cl). Då hade man också börjat att safta och var en av de första som presenterade en kommersiell saft utan konserveringsmedel.

Bild

Bärsmaken är det inget fel på, den är koncentrerad och känns äkta men de är på tok för sötma för min smak. Att jordgubbsdrycken skulle vara söt trodde jag. När det kommer till svartvinbärsdrycken och lingondrycken hade jag hoppats på något torrare, stramare och syrligare. Som det är nu är dessa utmärkta som fördrinkar, något att skåla i eller till en dessert eller på barnkalaset om vill ha något annat än läsk.

Jag hade dock hoppats på att de skulle kunna fungera till mat, men detta är för sött, jag får leta vidare.

Imorgon blir det champagne – torr champagne med massor med syra!

OBS att drycken inte är helt alkoholfri, de innehåller <2,2 volymprocent % – att jämföra med t ex lättöl 2,25 volymprocent vilket motsvarar 1,8 viktprocent.

Magnus Reuterdahl

