Då och då passar man på tillfälle att prova alkoholfria drycker, häromdagen passerade jag Brunneby Musteri, utanför Linköping och passade på att köpa några olika drycker – bland annat en juice gjord på carbernet sauvignon och en på kråkbär.

Brunneby musteri

Brunneby musteri har hållit på ett bra tag med att göra must, cider, mousserande dryck, mjöd, glögg, sylt och saft. I Gårdsbutiken finns förutom detta en hel del annat kul i form av olika oljor, vinägersorter, kryddor, ost, korv, skinka och godis – varav en hel del är lokalproducerat. Man har också en restaurang.

Det hela började 1984 då man började experimentera med äppelcider, detta ledde till fler experiment med olika smaker såsom päron, citron och fläderblom. Redan 1991 var man uppe i en produktion om nästan 1 miljon flaskor cider (65 cl). Då hade man också börjat att safta och var en av de första som presenterade en kommersiell saft utan konserveringsmedel.

Brunneby Cabernet Sauvignon druvjuice (800x791)

Låt oss börja med vin-juicen, dvs Brunneby cabernet sauvignon druvjuice. Enligt etiketten är druvorna odlade i Spanien. Jag inleder med att säga att jag ofta har svårt vindruvsjuicer, undantag finns, men jag provar detta med viss skepsis om än med nyfikenhet.

Doften är mörk med inslag av svarta vinbär men lite anonym, möjligen är det vetskapen hur vacker en cabernet kan dofta som spökar. Smaken är stor, söt och tyvärr lite som mycket annat vindruvsjuice så saknar den såväl något som håller ihop den som tillräckligt med syra. Det här smakar inte dåligt men den är för söt och smakar alltför mycket saft, vilket inte riktigt är vad jag är ute efter. Kan dock tänka mig denna funkar som bas en virgin vinspritzer med club soda, is och en skiva lime – det kan faktiskt bli riktigt gott! 

Brunneby Kråkbär juice (800x642)

En juice jag blev sugen på var Brunneby Kråkbär juice, här var det beskrivningen på etiketten som lockade mig: …har en fin bärsmak präglad av mjuka syror och tanniner.

Som smaknörd var också det faktum att jag inte kan påstå att jag har ätit kråkbär (de ska kunna ha en laxerande effekt – och det hade man nog kommit ihåg) eller kråkris som de också kallas (Empetrum nigrum). Växten tillhör växtfamiljen ljungväxter, bäret är svart, ganska torrt och ska påminna om blåbär till utseendet men är mindre och har större och hårdare kärnor. Smaken beskrivs som lite sött men i övrigt ganska smaklöst. De växer oftast på myrar eller i kanten av sandstränder, i detta fall kommer de från Norrland.. Det lät mer spännande på etiketten!

Jag måste tillstå att detta är riktigt trevligt. Doften är ganska intensiv med blåbärsanslag och en doft som minner om daggblöt skog. Smaken är på samma gång subtil som kraftig, där bärsmaken kommer lite bakifrån och koncentreras i munnen efter en stund. Lite jordig, karg och kryddig med en tydlig blåbärston, som dock saknar mycket av sötman hos blåbär. Detta ger ett mer vuxet uttryck. Det jordiga har höstlika drag av fuktig skog, svamp och bär, det finns en lätt syra och en liten skalbeska i avslutet som ger balans. Snyggt och vuxet, bör passa väl till pizza eller grillat kött.

Ikväll vann midnattssolens bär mot solens druvor, Norrland – Spanien, 1-0.

Jag köpte också tre mousserande drycker: lingon, svarta vinbär och jorduggar – jag återkommer dock till dessa under morgondagen.

Så är du på väg söder- eller norrut på E4:an är det ett trevligt stopp och utmärkt tillfälle att fylla på med lite god saft, cider eller must.

Magnus Reuterdahl

