Bild

I helgen fick jag en något försenad 40-års present. Några av mina vänner kände oro över att allt vin skulle få mig att glömma traditionellt svenskt vin, brännvinet. Så för att alltid kunna ha lite av detta med mig då jag är på resande fot fick jag ett litet ”rese-sprit-schatull”.

Bild

Just nu är det uppfyllt med fyra klassiker: brännvin, OP, beska droppar och punch, dvs lite gott för olika tillfällen eller för en sittning. Storleksmässigt borde det inte vara något problem att ha med det i handbagaget, enligt Transportstyrelsen får varje enskild behållare som innehåller vätska får max rymma 100 ml (1 dl). Dessa innehåller betydligt mindre, kanske 60 eller möjligen 80 ml. Jag känner mig dock osäker på om de tillåter sprit i handbagaget, hittar dock inget allmänt förbud men kan tänka mig att flygbolagen själva reglerar detta.

Bild

Med andra ord man kan nu packa, men kanske inte i handbagaget, för att bli packad och glad! För att se Helt Apropå’s klassiska sketch klicka på länken: http://bubblare.se/v/packad_och_glad

Själv ska jag nu avnjuta ett avsnitt av Moonshiners på 9:an

Hatten av, tack och bock och skål herrar Klange och Engstedt😉

Magnus Reuterdahl