Man skulle kunna tänka sig att man krisar, att tidens tyngd bör göra sig gällande, att man ser slutet i tunneln. Icke! Den 25 januari blir jag 40!

Magnus Reuterdahl
Photo by Raphael Cameron 2013

Dock kom jag att tänka på när min far fyllde 40, då var jag 8 ½ (mycket viktigt med det där halva då). Då kändes 40 gammalt och mycket avlägset. Väl där; 31 ½ senare känns den där 8 ½-åringen avlägsen – men gammal känner jag mig inte. Däremot känner jag mig ganska nöjd, jag arbetar med ett av mina största intressen, arkeologi och jag har nöjet att få leva mitt i mitt andra stora intresse – vinets värld, tillsammans med massor av fantastiska människor i mat- och vinbranschen. Jag skriver om vin, jag provar vin, jag reser till vinregioner och hänger med vinmakare, vinskribenter, sommelierer, kockar, journalister, bloggare, importörer, exportörer, forskare med flera och har fantastiskt kul. Inte att förglömma att jag har världens bästa Anne vid min sida.

En annan tanke slog mig häromdagen när jag bar ned ett gäng gamla vintidningar i källaren. För 15 år sedan läste man dessa och förundrades, var lätt avundsjuk och dräglade över alla fantastiska viner han och hon drack och provade, drömde om vingårdarna och regionerna de besökte. Idag är jag där, mitt i den världen. Det är när man inser sådant man inser att det är nog ganska bra att vara där man är och man ska passa på att njuta av det så länge man kan. Det ska jag göra såväl denna som nästa helg!

På spisen står Boeuf Bourguignon gjord på cirka 5,5 kilo fransyska, klar inför morgondagen, vinflaskor är hemhämtade och väntar på att få bli del av morgondagens firande. Här blir det magnum och dubbelmagnum flaskor för som en association till mitt namn, Magnus som man kan böja till magnum och maximus och imorgon blir man än större… förlåt äldre och när man har goda vänner i närheten är det extra kul att öppna stora flaskor🙂

Med andra ord är detta sista dagen man är ung och lovande, det är dags att bli vuxen,

Vilka viner blir det? Det får  en utvald skara veta IRL imorgon och ni andra via bloggen på söndag. Själv tar jag en 36-timmars paus från bloggande, dels för att hinna få allt klart dels för att hinna fira.

Ses på andra sidan!

Magnus Reuterdahl