Svenska Vinakademien utropar Vinets Dag – 22 januari!

Mischa Billing, sommelier och ledamot i Vinakademien i Sverige presenterade idag via twitter och facebook att man utlyst vinets dag!

BildVinets dag brukar annars sägas vara lika med alla hjärtans dag eller St. Vincent’s dag, då St. Vincent också är vinets skyddshelgon, en martyr från tidig kristendom.

Mischa Biiling skriver och jag håller med; Munskänkarna, Vinskribenterna, Sommeliererna och många andra vinälskare slår ett extra slag för vinet denna dag och uppmanar Sverige att dricka ett riktigt gott glas vin och gärna kosta på sig något utöver det vanliga vardagsvinet. ”En boxfri dag” är en utmärkt ide om man med det menar att dricka mindre och bättre! Eller gärna ge bort en flaska riktigt bra vin…

Själv får jag därmed fira vinets dag två gånger dels på onsdag och dels på alla hjärtans dag då jag är i Trieste och firar #winelovers 2-års jubileum🙂

Köp er något gott och njut lite extra på onsdag!

Ser att Lars Torstensson förekom mig och skrev om detta igår och faktiskt ytterligare en månad tidigare här och det har också fått en egen facebook-sida – men det skadar ju inte att påminna om det igen, jag har lyckats missa det trots att det skrivit om det förr så det kanske du har också🙂

Magnus Reuterdahl