CG 2009 (800x503)

Det har varit en lite tung vecka och då är det skönt att kunna koppla ifrån med lite vinminnen. Ikväll sitter jag med en artikel om Bordeaux baserad på Grand Cercle des vins de Bordeaux-provningen på Grand Hôtel i höstas. Detta är en artikel som legat och mognat ett tag och jag hoppas få den klar till helgen. Av cirkelns 188 producenter var ett 40-tal representerade med ett drygt 100-tal viner och det som jag tycker är särskilt intressant är att de flesta vinerna ligger i prisspannet 100-250 kronor, dvs vad jag kallar mellanprisnivån. Ännu roligare att notera att här fanns en hel del som var riktigt bra. Just nu sitter jag och geggar ned mig i provningsnoter, appellationer, sub-appellationer, regioner och sub-regioner med mera.

Lalande de Pomerol 2010 (800x531)

Några viner som väcker trevliga minnen är dessa – bara det att välja ut favoriter tar sin stund och jag har fortfarande en hel del noter att titta igenom så några kommer nog att tillkomma och något kanske falla bort – vi får se, låt oss kalla detta en pre-view of good Bordeaux:)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Magnus Reuterdahl

