Om du är intresserad av vin är Richard Juhlin ett namn du säker har hört. Hans näsa och gom är bland de mest kända i vinvärlden. Mr Champagne, mannen som slagit världen med häpnad vid blindprovningar när det kommer till gyllene bubblet, idoliserad av vissa och ifrågasatt av andra. Här kommer the next generation of celebrity wine: vinkändisvinet. Inte det första, men väl från en av de största.

Mina åsikter om kändisviner finns inspelade – bara att lyssna på Matpoden #91 eller i detta inlägg Lets put the ® in wine.

Richard Juhlin står bakom ett alkoholfritt mousserande blanc de blanc, dvs ett mousserande vin på druvan chardonnay. Druvorna kommer dock inte från champagne utan från Laguedoc och jag får lov att säga att även om jag gillar regionen hade det varit roligare med ett dito från champagne.

Med det sagt jag gillar idén att låta en riktig champagnenörd, en expert, vara med att skapa något som ska kunna vara ett vettigt alternativ. Här är uppenbarligen en som åtminstone har en måttstock väl värd att kunna finna något riktigt bra.

Kork (800x732)

Tyvärr måste jag säga att en plastkork inte direkt skriver varken lyx eller klass även om såväl etikett och flaska är vacker.

kork 2 (800x531)

Richard Juhlin Blanc de Blancs – non alcoholic sparkling wine

Rickard Juhlin non alcoholic sparkeling wine blanc de blancs (800x754)

Doften har inslag av lime och äpplen men känns lite endimensionell. Var är elegansen? Var är chardonnayn, var är livskraften?

Tyvärr, och jag säger tyvärr, för jag vill gilla denna, men detta är ganska platt. Det smakar inte illa men det är ljusår från champagne och ljusår från de flesta andra mousserande vinerna på bolaget. Det finns inget som får mig att känna det där extra, den där lyxiga, upplyftande, förfriskande  känslan jag vill ha av ett mousserande vin. Det har en krispighet, citrus, lime och äpplen och lite stökig syra – på det stora hela känns det tyvärr såväl oinspirerat som ganska tråkigt. Vinet är ungefär som platskorken en ganska blek kopia av sitt original.

Om än kanske inte lika dåligt som många kändisviner hade jag hoppats på betydligt mer av ett vin med Richard Juhlins namn på etiketten, möjligen är det en del av problemet – förväntningar som slår bakut! Jag rekommenderar istället något alkoholfritt mousserande med lite personlighet såsom Rudenstams mousserande vita vinbär. Godare, elegantare och festligare.

Rudenstams (449x600)

Drycken är ett varuprov från MRG wines.

Magnus Reuterdahl