Matpoden

Idag var jag med i Matpoden – lyssna – njut och ta del av tips om mat och vin från såväl mig själv och Matpoden, eller ladda ned den via någon av följande känslor:

I programmet provas glögg, dels min egen – recept finns här – och Geijers glögglikör – läs mer här! (finns via Systembolaget)

Geijer Glögglikör 1889 (800x753)

Vi provade också ål och till ål måste man snaps. Lite turligt fick jag i dagarna ett varuprov: Aalborg Jule Akvavit 2013. Frisk, kryddig och utmärkt till det där lite feta – riktigt bra till julbordets feta, bara att njuta! (finns via Systembolaget)

Aalborg Juleakvavit 2013 (800x557)

Till huvudrätt blev det småländskt! Kroppkaka med smältsmör, grädde och lingonsylt och till detta hade jag valt Herrenhof Lamprecht Pinot Noir 2012. Just hemkommen via handlavin.se. Detta vin satt som smäck. Det eleganta, rödbäriga lite jordigt kryddiga gifte sig med kroppkakaorna. (Finns tillgängligt via Handlavin.se)

herrenhof lamprecht pinot noir 2012 2 (800x665)

Till julen behövs också något sött, vi provade Lammershoek 2008, ett straw wine (passito) gjort på 75 % chenin blanc och 25 % Hárslevelü. Utmärkt! (Finns ej tillgängligt i Sverige)

Lammershoek straw wine 2008 (800x531)

Får jag dock välja väljer jag antingen en bra port eller Ben ryé (finns tillgängligt på Systembolaget).

Ben Ryé 2000, 2001, 2006, 2010 (600x388)

Avslutar med en liten rättelse, boken vi pratade om heter: The Billionaire’s Vinegar: The Mystery of the World’s Most Expensive Bottle of Wine!

God jul

Magnus Reuterdahl

