ViniLinköping2013 (24) (800x533)

För en dryg vecka sedan gick mässan Vin i Linköping av stapeln. Då jag jobbar i Linköping under veckorna hade jag möjlighet att närvara under dag ett som lite oturligt sammanföll med VM-kval matchen Portugal-Sverige. Detta är sannolikt en av anledningarna till att det var lite glest med besökare, men gav mig en god chans att få en överblick av utställarna.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ett översiktligt intryck var att de flesta utställare hade med sig ett ganska intressant sortiment som inte bara innehöll instegsviner och boxar. De fanns också med men många hade också en hel del kul med sig. Låt oss börja lokalt.

Peter Lannesand. Cavarosa
Peter Lannesand. Cavarosa

Cavarosa, nätvinhandel med huvudsäte i Linköping, hade med sig en stor del av sitt sortiment. Just mässor är ett bra sätt att presentera sig och sina viner för de som är osäkra på vad nätvinhandel är – men givetvis också för alla andra. Man hade också med sig en hel del riktigt bra viner (varav några kan ses i bildspelet nedan) och höll i en vinprovning med fyra viner gjorda på druvan barbera från producenten Poderi Rosso Giovanni.

Detta bildspel kräver JavaScript.

VinlådanEn annan nätvinhandel som jag äntligen fick tillfälle att prova på är Vinlådan. Man säljer blandlådor med sex olika viner, dessa byts ut vart tredje månad och vill man beställa hem fler flaskor av något särskilt vin går också detta bra. Den aktuella lådan innehåller en mycket trevlig blandning, bland dessa finns ett riktigt bra Österrikiskt vin från Eisenberg: Wachter Wielser gjord på blaufränkisch och en mycket bra vardagsbordeaux, Chateau de Bellevue 2009.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Med fanns ju också välkända importörer som jobbar mot Systembolaget såsom Nigab som hade med en hel del intressant till exempel producenten Künstler och Vve Fourny & Flis BdB Champagne.

Vve Fourny et Flis BdB (800x492)

Domaine Wines tvingade mig att prova kändisvin, Ernst Kirchsteigers vin. Jag får dock ge mig och hålla med om att detta inte alls var så dumt, det var faktiskt riktigt bra. Det vita görs hos Leth i Österrike och är en cuvée på druvorna grüner veltliner, chardonnay samt pinot blanc och det röda görs i Toscana av Villa Cafaggio på druvorna syrah, merlot och sangiovese, dvs en supertuscan. Utöver detta var Quara 2011 Malbec ett trevligt vin, ett annat är 2010 Foppiano vineyards petite sirah.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Terrific wines hade med ett bra gäng viner och en vinmakare, Clotilde Davenne, som också höll en provning av sina viner. Fräschör och friskhet är ledorden i en serie mycket trevliga chabliser. Man hade också med sig en hel del annat kul såsom Krug’scher Hof weisburgunder, Lemelson Pinot Noir, Baltos och Leon Dormido.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Utöver dessa fanns flera utställare jag tyvärr inte riktigt han med som Sigva, Vinia, Enjoy och Nebbia med flera, jag hade också provat de flesta av deras viner tidigare i år.

Mässan var trevlig med en hel del bra vin, god mat och trevliga delikatesser samt lite sprit. Det finns dock en del man skulle kunna tänka på inför framtida event. Mässhallen ligger bra till, centralt, men blir lite fragmenterad, då utställarna hamnar lite långt från varandra. Jag tycker också att man kan trycka lite mer på att det inte endast är vin – det var flera bra matproducenter och matföretag närvarande och jag tror på att få både mat och vinpublik tillsammans.

Magnus Reuterdahl

