Det finns vinhandlare och det finns vinhandlare och Systembolaget. Detta inlägg handlar om det förstnämnda. jag drömmer om en lokalvinhandel och då tänker jag inte första hand på Systembolaget. Inte för att den skulle vara dålig utan för att Systembolaget som institution inte har behov av att bygga en relation med mig som kund.

En liten lokal vinhandel skulle dock vara tvungen att göra detta, det närmaste vi kommer idag är nätvinhandlare. De bästa av dessa är de som bygger förtroende och relationer. Personer som jobbar på att alltid se till att jag som kund kan lita på att jag blir nöjd. En av dessa är Caviste. Just nu har en strålande champagne-låda från producenten Savart ute inför jul och nyår, dock brukar de ta slut i rasande fart (jag har inte provat denna årgång men föregående årgångar är mycket bra)!

Caviste är en av de nätvinhandlare som jag handlar blint av – dvs jag litar på att innehållet alltid lever upp till min förväntan. För några dagar sedan kom en sådan låda, en jag beställt blint (dvs inte provat) med två viner från Domaine Vindemio, från Ventoux, i Rhônedalens sydöstra hörn på gränsen till Provence: 2011 Domaine Vindemio Ventoux Regain rouge och 2011 Domaine Vindemio Ventoux Imagine. Ikväll blev det en flaska av det förstnämnda!

Regain 2011 Domaine Vindemio Ventoux  rouge

2011 Domaine Vindemio Ventoux Regain rouge, gjort på 70% grenache och 30% syrah.

Doften är blommig med inslag av viol, rosor och skogsbär. Lite nykrossad frukt med en liten garriguedoft och inslag av solvarm sten.

Vinet är drickgodis. Sötfruktig med umpf, sötlakrits och hallonskallar och mörka bär. Inledningsvis finns primörtoner som nästan drar åt osötad bärsaft, men efter att ha snurrat runt glaset ett par gånger framträder ett större djup och komplexitet. Det är enkelt men mycket välgjort, det har en snygg syra, örter och lite stenighet men framförallt en strålande ung frukt. Det här är ett riktigt trevligt höstvin som funkar till en gryta men också som ett perfekt komma-hem-efter-jobbet-vin.

Slå upp ett glas, luta dig tillbaka och njut av att arbetsdagen är all.

Hatten av för Caviste, igen!

Magnus Reuterdahl