Jag gillar mässor och Mitt Kök 2013 känns som en bra mässa. I år fanns en bra mix mellan stora och små företag vilket gav mässa en bredd. Det var också en bra blandning mellan dryck, mat och tillbehör samt en en hel del kul workshops och framträdanden.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det framträdande som jag följde närmast var givetvis det viktigaste, Matbloggspriset, tyvärr kom jag dock några minuter för sent för att se utdelningen, så turligt nog hade jag min sambo på plats med kameran.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ola Håkansson MatpodenUtöver detta han vi också med att besöka ett antal vinimportörer och matmontrar.

Mässan håller ju fortfarande på så om du är på plats kan jag varmt rekommendera Ölandsmontern med fantastiska lammburgare, gjorda utav ena halvan av matpodspriset, Ola Håkansson från Matpoden. Här finns också utmärkta stekisterband och kroppkakor från Hagslättens Deli AB.

Öland hamburgare

Andra favoriter finns hos Delikatessboxen, där bland annat Lotta Foglia och Gattimondo var representerade – tyvärr var Lotta inte på plats då vi där men enligt uppgift ska hon vara där idag.

Delikatessboxen

Annars blev det mest vin – och det fanns en hel del bra. Jag vill lyfta från VinUnic som plockade fram en hel del av det bästa och gav möjlighet till prover av viner från till exempel Domaine de la Romanée-Conti och många andra fantastiska producenter i en special bar. Smakar det så kostar det! Mycket bra – cudos!Vinunic

Något annat man kan glädja sig åt är alla vin- och matprofiler man möter, det blir lite av en riktigt branschmässa, där allmänheten är inbjuden. Här finns vinmakare, sommelierer, journalister och bloggare och ett och annan kändisvinsansikte.

Oscar QuevedoJag gladde mig särskilt att möta min vän Oscar Quevedo från Portugal som hade med sig riktigt bra port och ett riktigt bra rödvin via Dala wines & spirits AB. Men man hade också en hel del annat som är riktigt intressant i montern såsom Rhone-producenten Mourchon och några riktigt bra Nyzeeländska viner från Martinborough Vineyard samt från Sydafrikanska vinproducenten Oldenburg.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Tryffelsvinets Andreas Blomquist bjöd på en del spännande viner bland annat Pezat från Bordeaux. Näthandlarna X-wine bjöd på snygga viner från Alsace från en för mig ny producent, Francois Baur och en riktigt bra Chateauneuf-du-Pape från Domaine Pontifical. I Cotes-du-Rhone montern finns också en hel del kul, bland annat Gigondas från Domaine Santa Duc.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I en annan monter, California Wines, stötte jag på Sofia Ander (som också är bloggkollega på DinVinguide.se) och återupptäckte lite viner som jag glömt och fick också prova något helt nytt såsom det mousserande vinet Cuvée 20 J. Annars levererar Simi och Beringer riktigt bra amerikanskt vin.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Från Nya världen tillbaka till den gamla och lite franska viner från Malmöbaserade importören och näthandlaren Invinitum. Ett riktigt bra rödtjut om man vill upptäcka viner från Beaujolais är Domaine Lathuilière Gravallon: Morgon Cuvée Expression 2009 och sedan vill jag passa på att hissa portugisiska Casaboa 2006 – läckert!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bloggkollegorna står som spön i backen på mässan, även i montrarna, och hos Tomp står Gastrovin (Kent Johansson) och lockar med en 2008 Lo Zoccolaio Barolo – ungt men fantastisk potential,sedan hamnar ögonen på en portugis, Quinta de la Rosa (ett vin som har en svensk koppling via genom att den svenskättade familjen Bergqvist såväl driver som äger vineriet).

Detta bildspel kräver JavaScript.

Hos Giertz– vinimport hittade jag en annan bloggkollega, Jerry Lindahl (DinVinguide). som överraskade med två riktigt trevliga amarone viner i en mer traditionell stil, dvs med mer elegans än kraft, från Amarone Brigaldara.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Hos Ward wines bjöd bloggkollegan från DinVinguide och sommeliern Björnstierne Antonsson på champagne, Pol Roger, och Michael Wising bjöd på såväl Trimbach som Minuty. Om du fortfarande är osäker på Rosé rekommenderas utmärkta Rose de Or från chateau Minuty -mumma!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Till sist gör vi ett stopp i Brazilian wines monter. Brasilien är kanske inte land som alla kopplar samman med vin. Man gör dock en hel del kul och bra, så man kan söka sig hit även om Sverige skulle råka torska i play-off till VM. Casa Valduga gör bra viner, skulle kanske främst rekommendera deras cabernet franc – men prova gärna igenom dem alla.

Casa Valduga cabernet franc

Givetvis hinner man inte med allt eller alla. Allt man provat kommer inte heller med här men detta är en liten sammanfattning och jag har flera viner jag skulle vilja prova igen, som jag återupptäckt och som kommer finnas i bakhuvudet, oavsett vilket tack för en bra mässa (en liten smolk i bägaren är att telefon mottagningen fortfarande inte är bra i mässhallen – om än bättre än förra året).

Magnus Reuterdahl