Ibland är det bra att ha en finsktalande sambo. På östra sidan pölen finns ett gäng vinbloggare, många mycket duktiga och framgångsrika. Arto Koskelo, ena parten av numer bortgångna ViiniTV, har gått från ny media till gammelmedia, uråldrig media – böcker. Bok nummer två har den finskklingande titeln Pirun Hyvä Viinikirja (en djävligt bra vinbok), kan bero på att den är skriven på just finska.

Pirun Hyvä Viinikirja

I samband med att han skrev den fick jag en fråga om när vinet kom till Skandinavien och  uppenbart ska man vara försiktig då man uttalar sig nog saaataaan perkele har han omnämnt mig:

Arto

Min sambo översate men Arto var också snäll nog att översätta stycket själv:  It says Magnus is an archeologist and claims Vikings drank wine before Christianity landed far North. It also says maybe we should believe him on this one since he looks totally like a Viking and does like his wine.

Snällt nog har han dock citerat mig rätt🙂 Minns jag inte fel skrev jag att man med största sannolikhet haft tillgång till vin undervikingatid, även om jag tror att skandinaver och även finnar sannolikt stött på vin långt tidigare än så – dock svårare att bevisa. Under vikingatid finns många belagda resor till Frankrike, Spanien, Grekland med mera att man får utgå från att man i denna veva stött på vin och gjorde man det är jag övertygad att man såväl drack som plundrade vinkällare – ergo vikings = #winelovers.

Magnus Reuterdahl